Huller under armene og tøj i printeren

Udstillingen Design for Change på Textilforum i Herning viser, hvordan de studerende kan skabe en bæredygtig fremtid

Hvad kan vi lære af fortiden?
Hvad er jeres visioner for bæredygtig mode- og tekstildesign i fremtiden? Og hvad kan designere medvirke til at gøre mere bæredygtigt her og nu?

Det er nogle af de spørgsmål, som 35 danske og udenlandske studerende på Designskolen Kolding har forsøgt at give svar på med udstillingen Design for Change, der vises på Textilforum i Herning. Huller under armene for at forhindre sved på tøjet eller en slags tøjprinter, der kan omdanne det gamle tøj til en ny og selvskabt garderobe, er et par af de studerendes konkrete bud på, hvordan fremtidens garderobe kan komme til at se ud.

- Designere kan være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid, hvor mode stadig er mulig, og fortsat vil spille en stor samfundsøkonomisk rolle, fortæller Vibeke Riisberg, Lektor Ph.d. på Designskolen Kolding.

Udstillingen kaster også lys over fremtidens forretningsmodeller, idealer, værdisæt og nye typer forbrugsmønstre. De studerende har undersøgt, hvilken rolle brugerne, tradition, håndværk, nye materialer og teknologier kan spille for en bæredygtig omstilling.

Fokus har været på at forlænge tøjs levetid, da forbrugsmønstre er en væsentlig årsag til ressource- og miljøbelastninger.

- Hvor langt ud i fremtiden de studerende ville tænke, er blevet defineret af hver enkelt gruppe. Det kan være en nær fremtid, hvor løsningen medvirker til at sikre overgangen til et nyt og bæredygtigt modesystem eller mere spekulative forslag, der fx bygger på nye teknologier, siger Vibeke Riisberg.

Udstillingen Design for Change - forslag til fremtidens bæredygtige beklædning åbnes den d. 29. oktober kl. 15 af Elsebeth Gerner Nielsen, rektor på Designskolen Kolding og vises frem til jul.