I himlen på høje hæle

Silvia Fado laver hydrauliske kunstværker til fødderne

Den unge, spanske skodesigner, Silvia Fado, var en af højdepunkterne da den internationale skokonference åbnede på Designskolen Kolding. Hendes helt særlige passion for fodtøj har resulteret i en skokollektion, hvor high fashion og komfort går hånd i hånd mod den stilbevidste og selvsikre kvinde. Silvia har nemlig designet en hydraulisk hæl, der afbøder stød under bevægelse og yder en bedre komfort til bæreren af skoen. Hun har en stærk interesse for arkitektur og en baggrund inden for strik. Alligevel var det sko, der skulle vise sig at træde vejen for den unge designer.

Designskolen Kolding har spurgt Silvia, hvorfor hun blev skodesigner og hvad der inspirerer hende.

Hvorfor blev du interesseret i sko?
Jeg har elsket sko hele mit liv. Lige siden jeg påbegyndte min uddannelse inden for mode, har jeg været draget af sko og vidste, at jeg en dag ville blive skodesigner.

Hvordan fandt du på at lave hydrauliske hæle til sko?
Jeg elsker funktionel og intelligent design. Jeg finder inspiration i arkitektur og produktdesign og ville gerne udvikle funktionelt fodtøj. Jeg analyserede bevægelse og behov for hæle, og således fik jeg idéen.

Kan man se i dine skodesigns, at du har en baggrund i strik?
Ikke direkte. Jeg studerende arkitektur før mode og jeg vil sige at arkitekturen har større indvirkning.

Har du et yndlingsmateriale
Det er svært at vælge kun et. Jeg elsker at udforske forskellige materialer og teknologier. Forskellige metoder, forskellige materialer. Hvis jeg skulle vælge, så elsker jeg at arbejde med træ og læder; det er så fint, nobelt og alsidigt.

Hvordan opfatter du selv din kollektion ”Kinetic Traces” – er det kunstværker eller brugsgenstande?
Mit master projekt ”Kinetic Traces” er et koncept jeg udviklede på ud fra netop det udgangspunkt. De er skulpturelle objekter, der præsenterer en ide som jeg har udviklet i en mere kommerciel retning efterfølgende; K4U

Hvilken kvindetype går med dine sko?
Kvinder, der søger noget anderledes. Som er selvsikre og leder efter nye oplevelser. De vil gerne være trendsættere.

Hvad inspirerer dig for øjeblikket?
Mange ting inspirerer mig, ofte de ting jeg omgiver mig med på forskellige tidspunkter i mit liv, Ofte er det design fra andre discipliner, tilfældige produkter eller mekanismer. I kan godt lide at udforske, hvordan ting er lavet eller fungerer.

Det inspirerer mig mest. Hvilken skodesigner har inspireret dig mest?
Jeg kan ikke pege på kun én. Jeg følger med hos Iris Van Herpen, United Nude og Zaha Hadids kollektioner. De er de mest innovative og eventyrlige. Men jeg ser også modeshows med flere af mine favorit designere; Alexander Wang, Marni eller Jil Sanders, blot for at nævne et par stykker.

Andre prominente talere ved den internationale skokonference:

Massimo Bruto Randone, Akademisk koordinator og innovationssystem konsulent hos Vibram
Paolo Coletto, leder af forskning og udvikling hos Vibram
Michelle Swensson, Salg og marketing hos San Fang Chemical
Suzette Henry, leder af materialer hos Pensole
Michael Lennheden, skodesigner hos Filling Pieces
Dacie Doucette, leder af salg og marketing
D'Wayne Edwards, grundlægger af Pensole
Henrik Vibskov, Kunstner og modedesigner