"Jeg har altid været anderledes"

Rebelsk modestuderende fra Designskolen Kolding vandt programmet Trendsætterne på TV3

”Så kan jeg officielt kalde mig Danmarks nye Trendsætter”.

En glad Daniel Christian Broner annoncerede med disse ord nyheden på sin Facebook-profil, kort efter at sejren var i hus sent torsdag aften den 19. november.

Efter fem intense uger lykkes det den 25-årige modestuderende fra Designskolen Kolding at vinde TV3s nye satsning Trendsætterne - trods alle odds.
Daniel var tæt på at blive smidt ud allerede i det første af fem programmer og i finalen rakte seernes stemmer kun til en tredjeplads. Men så trådte programmets de to dommere, Charlotte Eskildsen, creative director på Designers Remix og Mark Tan, uddannet på Designskolen Kolding, i karakter, og tilkendte Daniel sejren.

- Dommerne valgte at kåre mig som vinder fordi, jeg har formået at fokusere meget på mit eget udtryk. Jeg arbejder med instinkt, intuition og passer ikke rigtig ind i en bestemt form, fortæller en meget tilfreds Daniel Christian Broner.

Rebelsk stil

Under overskriften Recreate Fashion er Trendsætterne løbet over skærmen de seneste fem uger på TV3. I hvert program har de syv kandidater konkurreret om at skabe nye kollektioner af aflagt tøj. Foruden Daniel har deltagerfeltet også omfattet endnu en med rødder i Designskolen Kolding, tekstildesigner Solveig Stilling, der bragte sig helt i top tre.
Selvom Daniels tekniske kunnen ikke er på samme høje niveau, som hans tidligere medstuderende, valgte dommerne at honorere hans meget rebelske stil.

- Det har været hårdt at være med. Men også kæmpe oplevelse. Det at være med i programmet har virkelig påvirket min æstetik og formsprog, måske fordi, man bliver presset så hårdt. Du skal levere et resultat i løbet af 12 timer, du skal kunne sælge dine ideer, dit DNA. Jeg synes, jeg er blevet lidt mere løssluppen ved at arbejde væk fra skolen.

Jeg har altid være anderledes

Siden sejren har Daniel i tæt samspil med Charlotte Eskildsen og Designers Remix arbejdet på at udvikle en accessories-kollektion, som dels skal udstilles i firmaets butik i Pilestræde, dels under modeugen i København i februar. Det er ikke bare titlen som Danmarks Nye Trendsætter, som Daniel glæder sig over, men også den anerkendelse, han har fået.

- Jeg har altid været anderledes. På mange måder har jeg ikke været, som de andre på Designskolen. Og det er netop det, dommerne ser og belønner.