Jeg savner dig, når jeg sover

En gruppe studerende har designet wearables med fokus på at give og tage.

Det kan være svært at sove om natten, når ens partner ikke ligger i sengen. Det har to studerende fra Designskolen Kolding fundet en løsning på ved at udvikle en såkaldt sovevest til både ham og hende. Sovevesten med navnet ”Distance” er tiltænkt par i langdistanceforhold. Den kan pustes op, den vibrerer og så dufter den af din partner. Idéen er, at den skal afhjælpe det savn, man har til sin partner og på den måde sove bedre.

Vesten er blot én ud af ti wearables som BA-studerende fra accessory design og industrielt design har udviklet i forbindelse med et tværfagligt projekt med fokus på kroppen som både begrænsning og mulighed. De studerende fik til opgave at designe en wearable, der både giver og tager - og som udvider brugerens muligheder på én front og begrænser dem på en anden.

- Jo mere mikroskopisk teknologien bliver, desto større muligheder får vi, som designere, for at udvikle højteknologiske objekter, der kan bæres på kroppen. Wearables ligger i et vanvittig spændende krydsfelt mellem industrielt design og accessory design, og det projekt vi netop har afsluttet viser det store potentiale, der ligger i at lade de to fagområder arbejde sammen om bærbare produkter, der udvider menneskers muligheder for at leve det gode liv, lyder det fra designer og underviser Michael Frederiksen. Han har sammen med designer Julie Roland Sørensen stået i spidsen for det syv uger lange forløb.

Stor variation
Og der var stor variation i de studerendes løsninger. ”EyeRead” er et andet eksempel, som er en læsebrille, der hjælper ordblinde med at læse og forstå ord. En tredje er ”WorldWater” som er en vandbeholder, der fylder sig selv ved at transformere fugtig luft til drikkevand. Der er fokus på type 1 diabetes med produktet ”InCOD1” som består af en insulinpumpe med tilhørende armbånd, der måler blodsukker og udregner en passende mængde insulin. ”UNITI” – en slags armbåndsur - hjælper overvægtige med at leve en sundere livsstil ved at forene én person med andre brugere og således forblive motiverede. ”C3” er et indlæringsredskab, der hjælper sensitive skoleelever med koncentrationsbesvær. ”UKILALA” er en videreudvikling af den klassiske babyalarm. Cyklisten bliver altid set i mørket og får aldrig sin cykel stjålet med hjelmen ”Lux-Ruko”, der både har integrerede lygter og kombinationslås til cyklen. Et "selfie reflective device" forlænger din identitet på de sociale medier mens ”City Breath” synliggør forurening og beskytter dig.

De studerende skulle forholde sig til to produkter, udarbejde en præsentationsfilm, en plakat og en model.

De ti wearables udstilles lige nu i kantinen på Designskolen Kolding.