Kan pels være bæredygtigt?

KiCK – Kopenhagen Fur og Designskolen Kolding har indgået et samarbejde om bæredygtig mode. Det er der kommet en lille film ud af.

Sammen med Head of KiCK - Kopenhagen Fur, Michael Stadi, giver forsker ved Designskolen Kolding, Else SKjold, et indblik i det samarbejde de to instanser har indgået om bæredygtig mode. Især i pelsbranchen ligger mange udfordringer i forhold til bæredygtighed, men pels har også et enormt potentiale for at være bæredygtigt, mener Else Skjold.

”Der ligger nogle værdier i buntmageriet og i pelsen som stemmer sammen med meget af det man taler om med bæredygtighed. Pels er et meget kostbart materiale og som behandles som noget meget værdifuldt. I gennemsnit varer et stykke fast fashion beklædning omkring 3 måneder i menneskers garderober, mens pels kan holde 30 år.”

En af udfordringerne er, at pels skaber en masse følelser hos folk og kræver enormt meget i forhold til gennemsigtighed og oplysning. Men også problemer med ammoniakudledning, garvning og farvning er vigtige områder i forhold til at gøre pels til et mere bæredygtigt produkt.

Forskning i bæredygtighed kan give Kopenhagen Fur konkurrencemæssige fordele i fremtiden mener Michael Stadi, der gerne vil blive endnu klogere på udfordringerne omkring bæredygtighed:

”Vi tror på, at vi kan være spydspids for at igangsætte den her diskussion og blive endnu klogere på problemstillingen.”

Den lille film kan ses her på siden.

Forskningsprogrammet løber fra august 2014 til marts 2016 og involverer postdoc stipendiater fra Designskolens Forskningsafdeling. Udover Else Skjold er Ulla Ræbild, Sisse Tanderup og Karen Marie Hasling som arbejder med bæredygtighed på forskellige niveauer.

Forskningsprojektet bygger på gensidig vidensudvikling og bevidstgørelse mellem forskergruppen og Kopenhagen Furs medarbejdere omkring bæredygtighed og pels. Projektet munder ud i en rapport, hvis mål er at definere retning og strategi for Kopenhagen Furs arbejde med bæredygtighed både internt og eksternt.