KMD lærer af designere

Danmarks største it- og softwarevirksomhed satte en torsdag kursen mod Designskolen Kolding for at lære at bruge designmetoder.

KMD udvikler og leverer it-løsninger til kommuner, stat og private virksomheder og har i 40 år spillet en afgørende rolle i digitaliseringen af det danske velfærdssamfund. Men it-virksomhedens innovationsenhed ønsker at sætte gang i udviklingen af nye projekter. Det var baggrunden for, at Designskolen Kolding dannede ramme om en workshop, arrangeret af D2i - Design to Innovate.

Nye værktøjer
IT-virksomhedens Venture Afdeling ønskede redskaber til at systematisere, skabe synlighed og styre KMDs innovationsproces, så alle ansatte føler sig trygge i en proces. KDM ville også gerne udløse forstyrrelser i hverdagen – små kreative brud, som kan kickstarte nye opdagelser. Og ikke mindst, efterlyste KDM metoder til i langt højere grad at inddrage bruger og kunder.

Til workshoppen havde D2i udviklet et strategispil, bygget op omkring fem øer, som hver især repræsenterede en fase i KMDs innovationsmodel. Hver ø blev i løbet af dagen udforsket og kortlagt. Til slut blev KMD præsenteret for to nye værktøjer til brugerinddragelse. Alt i alt var det en meget lærerig dag for afdelingens ansatte, som udstyret med metoder fra designernes værktøjskasse er bedre beredt til at løse fremtidens udfordringer:

- Jeg synes overordnet set, det har været en sindssygt spændende dag. Det har været vildt lærerigt på flere forskellige niveauer. Vi har fået nogle helt konkrete værktøjer med, som er til at plug-and-play og tage med hjem og bruge, siger Pernille Lytzen fra KMD.

Mikkel Høgenhaug supplerer:

- Det er virkelig sjovt at opleve den her rigdom af forskellige værktøjer og metoder, som I bringer i anvendelse. Det er virkelig fedt. Og at kunne tage dem med hjem på erfaringslisten og måske – hvis vi er dygtige nok – kunne bringe dem i anvendelse.