Knasterne på bordet

HONEY, WE NEED TO TALK. Designskolen Kolding udstiller for fjerde gang The Tube i Milano, og i år lægger otte designere op til dialog om et designikon: Bordet

Ét bord er fuld af knaster. Et andet er ude af balance. Et tredje er kniplet i linoleum. Med afsæt i det latinske udtryk Tabula Rasa gør otte unge designere rent bord og fortolker det ikoniske møbel på ny, når Designskolen Koldings præsenterer den internationale udstilling The Tube ved Milan Design Week i april.

HONEY, WE NEED TO TALK, lyder indgangsbønnen til den 33 meter lange udstilling, fordelt på syv specialfremstillede containere. I hver container giver designere uddannet på Designskolen Kolding i tæt samarbejde med seks førende danske designvirksomheder deres personlige fortolkning af et kendt samtale-møbel, nemlig bordet.

- Vi er nødt til at tale sammen om, hvordan vi løser de udfordringer, verden står overfor. Miljøproblemer, social ulighed, overbefolkning. Og bordet er der, hvor vi sætter os ned og taler om tingene. Over middagen. Under forhandlingerne. Ved forliget. Bordet er ikonet for samtalen. Og dét har vi bedt de unge designere fortolke i samarbejde med udvalgte virksomheder, siger rektor for Designskolen Kolding, Elsebeth Gerner Nielsen.

Fortolkningerne spænder vidt. Stine Weigelt har i samarbejde med Dansk Gartneri skabt ’Tipping Point’, et bord som kan bringes ud af ligevægt, hvis man flytter rundt på den grønne plante, der udgør et mikroskopisk billede på et sårbart økosystem. Duetten Kvist Industries og Sidsel Søgaard Spas har italesat knasternes æstetisk ved at blotlægge de naturlige spor efter grene og åreringe. Og Camilla Skøtt puster liv i et uddøende håndværk med brug af nye teknikker og materialer. Hun har ’kniplet’ et bord i det naturlige materiale linoleum, som virksomheden Forbo Flooring er leverandør af. ECCO og Ditte Blohm inviterer på en interaktiv bevidsthedsrejse. Et dramatisk skelet svøbt i pels er omdrejningspunktet for ’Kød på Bordet’ som er resultatet af samarbejdet mellem KiCK - Kopenhagen Fur og Solveig Stilling. Anne Halskov formgiver mødet imellem råmaterialet, de nyudklækkede designere, og den etablerede virksomhed Ambiente. Endeligt har makkerparret Carl Emil Jacobsen og Daniel Kowal-Andersen skabt et bord med retning imod nordiske materialer og traditionelle håndværks- og bearbejdningsmetoder.

Udstillingen vises i Milano fra den 14. - 19. april 2015 på via Privata Oslavia i zonen Ventura Lambrate.

Det er fjerde år i træk, at Designskolen Kolding præsenterer en ny udstilling i The Tube under den mest betydningsfulde designevent internationalt.

Designere: Camilla Skøtt, Ditte Blohm, Sidsel Søgaard Spas, Stine Weigelt, Solveig Stilling, Anne Halskov, Carl Emil Jacobsen og Daniel Kowal-Andersen.

Virksomheder: Ambiente , ECCO, Forbo Flooring, Kvist Industries, KiCK - Kopenhagen Fur og Dansk Gartneri.

Tak for støtte til Kolding Kommune, Augustinus Fonden, Uddannelses- og Forskningsministeriet, C&W snijtechniek BV, Marmor og Granit, Gartnernes Forsikring og Økologihaven.

Projektansvarlig: Kommunikationschef: Charlotte Melin, Designskolen Kolding