Kvinders historie som mode

De skiftende tendenser i moden siger noget om kvinders liv og vilkår, viser ny udstilling af Pernille Kaab fra Designskolen Kolding

I det 20 århundrede har mode været med til at de definere kvindeidealet på godt og ondt. Kvinder har måttet ligge under for moden og finde vej til at udtrykke identitet, status, fangenskab og frihed igennem deres daglige påklædning.
Men hvordan ville modehistorien se ud, hvis vi kunne se de lag
af historien, som kvinder ikke altid har kunne bære på ærmet – historien om undertrykkelse, om kamp og om friheden til egen krop og identitet?

Beklædning som nyt medie
En serie på 11 silhuetter, der hver især repræsenterer et årti i feminismens og kvindemodens historie, giver modedesigner Pernille Kaab i sit afgangsprojekt fra Designskolen Kolding bud på, hvordan man kan bruge beklædning som et helt nyt medie.
Det har resulteret i udstillingen PÅ MODE – Beklædningens usynlige lag 1900-2000, som vises på Kvindemuseet i Aarhus fra den 19. juni.
- Hver dag når vi skal ud af døren, tager vi et valg om, hvordan vi vil klæde os; vi beslutter om det betyder noget for os, hvad andre tænker om vores fremtoning, om vi gerne vil fremstå på en bestemt måde, om vi vil passe ind eller skille os ud. Derfor er beklædning så stor en del af alles hverdag, som vi er nødt til at forholde os til dagligt, fortæller Pernille Kaab.

Kvinder vilkår
Målet med udstillingen er at blotlægge nogle af de usynlige lag af modehistorien, som ofte er skjult i de glansbilleder, kvinder er blevet vist igennem i det 20. århundrede. De skiftende tendenser i moden siger nemlig meget om kvinders liv og vilkår gennem tiderne.
- For mig er historiens arv essentiel. Vi kvinder har ikke altid haft retten til uddannelse, til at stemme eller til at have en mening i det hele taget. Kvinder har været en pyntegenstand, og moden har været et sted, hvorfra man kunne udtrykke sig. Derfor tror jeg, at kvindemoden - mere end man ser det i herrebeklædning - altid har søgt at udfolde muligheder - og bryde grænser, siger hun.
Udstillingen skal lægge op til fortolkning, nye oplevelser eller diskussion – blandt andet om kønnet.
- Tiderne har ændret sig, og hvis man endnu ikke kan følge det så meget på gadeniveau, så kan man bestemt se en omvæltning
i modeverdenen. Kønnet er til forhandling, og ser man på min årgang af nyuddannede designere, så er der flere eksempler på, hvordan kønnene flyttes tættere og tættere på hinanden - og med tiden opløses grænserne.