Bjørn Karmann

23 år
Kommunikationsdesign 3. år

Hvorfor valgte du Designskolen Kolding? Fordi jeg elsker design. Jeg gik på teknisk gymnasium på designerlinjen og blev fanget af det og tog bagefter et år på Designhøjskolen i Randers, fordi jeg troede, jeg skulle være grafisk designer. Men jeg opdagede, at der også er noget, der hedder interaktionsdesign, og det er for mig den perfekte kobling mellem det kunstneriske og det tekniske.

Var det første gang, du søgte ind? Ja

Hvorfor valgte du Kolding? Jeg er fra Vejle og ville egentlig gerne længere væk, men jeg havde hørt så meget godt om skolen. Der er en fantastisk sammenhold, og jeg kan godt lide højskoletankegangen, at man er tæt på hinanden hele tiden. Man lærer hinanden godt at kende. Nogen vil måske sige, at det er fordi, der ikke er så meget at lave i Kolding by, men det synes jeg ikke.

Hvad er det bedste ved skolen? Lærerne. De er fantastiske – og meget inspirerende. Men også at der er plads til sådan en som mig.

Hvad mener du med ’sådan en som mig’? Jeg er en teknisk nørd, og dem er ikke så mange af. Skolen har et ’hackerlab’, hvor vi f.eks. har bygget en 3D printer, og det var vigtigt for mig, at jeg kunne kombinere teknik med design.

Hvad er mindre godt? Jeg kunne godt tænke mig et større socialt sammenhold på tværs af årgangene.

Hvad har overrasket dig mest ved skolen? Hvor meget man ændrer sig. Jeg er blevet voksen og tager livet lidt mere seriøst.

Fortæl om et projekt du har lavet på skolen. Vi var i Shanghai og lavede et projekt, der hedder ’privacy’. Befolkningstætheden er enorm, og mange kinesere føler ikke, at de har noget privatliv. Vi lavede et par briller, som kan få ’folk til at forsvinde’. Brillen er en skærm, man sætter på en iPhone, og den filmer det miljø, man er i. Hvis der er folk i ’billedet’, får brillen dem til at forsvinde. På den måde kan man skabe sit eget rum. Brillen skal fungere som et øjebliksbillede og en reminder om, at man skal tage det roligt. De fungerer kun, når man sidder stille, og de er derfor meget velegnede til metroen. Brillen er billig, fordi den er lavet i pap. Og den kan oven i købet foldes sammen.

Hvad synes kineserne om det? De syntes, det var fedt.

Hvad vil du gerne bruge din uddannelse til? Jeg vil gerne læse en master på CIID – Copenhagen Institute of Interaction Design. De har kun 1 dansker per årgang, og skolen gør meget ud af at blande forskellige erhverv. Det giver en god dynamik, at man kan møde ingeniører, biologer, kunstnere osv.

Hvad laver du når du ikke går i skole? Jeg sidder derhjemme og nørder. Jeg er f.eks. ved at lave min egen 3D printer.

Har du studiejob? Jeg er bartender på den Engelske Pub i Kolding.

Hvor bor du? I en lejlighed med en anden studerende

Har du en fritidsinteresse? Jeg dyrker Ultimate. Det passer godt til mig – det er en nørdsport.