Gitte Lægård

26 år
Tekstil 5. år

Hvorfor valgte du Designskolen Kolding? Jeg søgte både i København og Kolding, men jeg var helt sikker på, at det skulle være Kolding, fordi jeg havde hørt, at de studerende arbejdede meget med selve håndværket og materialerne, og at de skulle være stærke på tekstil/mode-delen.

På skolen er der meget fokus på processen, og vi har tid til at sidde og ’nørde’ med materialer og farver. Der er tid til at eksperimentere og dyrke designprocesserne. Det er en god ting for mig, at arbejdet er meget praktisk orienteret, og at vi ikke har så meget fokus på det teoretiske og det skriftlige. Det skal være opmærksom på, inden man søger ind.

Var du det, da du søgte ind? Nej. Jeg var ikke bevidst om ret meget andet, end at det var designskolen, og at det var det ultimative at blive optaget på skolen.

Blev du optaget første gang, du søgte? Nej, jeg søgte tre gange. Første gang søgte jeg optagelse på møbeldesign i København, og da jeg ikke kom ind, tog jeg et halvt år på Krabbesholm Højskole. Her fandt jeg ud af, at jeg altid søgte op til symaskinerne fremfor ned i værkstedet med de store maskiner, og jeg blev også bevidst om, at jeg foretrak Designskolen Kolding, og at jeg skulle på tekstillinjen.

I dag er jeg glad for, at der gik nogle år, inden jeg kom ind, så jeg ikke først skulle bruge et par år på at undersøge, hvad det i virkeligheden var, jeg ville studere. Hvis jeg var blevet optaget på møbellinjen første gang, ville jeg helt sikkert have skiftet studieretning. Ved siden af studiet underviser jeg, og jeg synes, det er vigtigt, at de kommende studerende bruger tid på at undersøge og lære om de ting, de der interesserer dem. Det er en hård branche, og det at komme ind på skolen er ikke den hårde del. Det er at gennemføre studiet og komme ud igen på den anden side. Det er jo der, man for alvor starter som designer og skal stå ved sig selv.

Hvad kan du særligt godt lide ved studiet? Jeg kan rigtig godt lide, at vi har så tæt et forhold til vores lærere, og at der er så lyse og åbne rammer på skolen. Vi er meget privilegerede.

I forhold til studiet får vi stort set lov til at gøre, hvad vi vil. Selvom jeg går på tekstillinjen, er det nærmere kommunikation, jeg laver som afgangsprojekt. Jeg kan også godt lide, at man bruger så meget tid på skolen. Det er lidt ligesom at gå på højskole. Men omvendt kan det også være så intenst, at man er helt færdig, når man når frem til sommerferien. Min kæreste spørger nogen gange, hvordan jeg dog skal klare mig, når jeg ikke har designskolen? Jeg kommer til at savne skolen helt vildt.

Hvad kan du mindre godt lide? Ulempen ved, at studiet er så intenst, er, at man kommer til at isolere sig, og når man endelig er lidt væk fra skolen, skal man omstille sig til at tale med andre mennesker. Rent studiemæssigt kunne jeg godt tænke mig, at der var mere teori.

Når vi har haft et teoretisk forløb, har det været på et meget højt niveau, næsten videnskabeligt, og jeg synes ikke, at skolen har været er så god til at ramme de studerendes niveau. Som kreativt og praktisk orienteret menneske kan jeg have svært ved teori på så højt plan. Jeg skal have tingene mellem hænderne for at forstå dem.

Hvad har overrasket dig mest? Da jeg kom ind, var jeg helt sikker på, at jeg skulle arbejde med strik, men i dag er jeg mere illustrator. Det har overrasket mig, hvor meget jeg har udviklet mig, og hvor meget jeg har lært om mig selv. Min personlige udvikling er den største overraskelse.

Fortæl om et projekt du har lavet? Mit første projekt, som jeg er meget glad for, og som har banet vejen for mange af mine øvrige projekter, var et portræt i tekstiler af min mormor. Alle hendes striktrøjer blev udgangspunktet for en ny trøje, og jeg forsøgte at ramme både hendes skrøbelighed i form af Parkinson og hendes viljestyrke.

Jeg har altid haft en fascination af ældre mennesker, og det har været styrende for mine projekter. I mit bachelorprojekt mødte jeg f.eks. tilfældigvis en ældre mand i København, og hans hjem blev min inspiration for min kollektion af tæpper.

I mit afgangsprojekt arbejder jeg med samtaler mellem generationer, og det har ikke ret meget med tekstiler at gøre, og det er det, der er så fedt ved skolen, at man kan få lov til det. Men de første år lærer man meget om metoder og processer, som jo ikke decideret er rettet mod tekstil, og det er jo lige så meget det, jeg griber fat i nu.

Hvad vil du gerne bruge din uddannelse til? Det har jeg brugt det sidste år på at tænke over, fordi jeg nu skal til at finde ud af, hvad det egentlig er, jeg kan. Jeg har i hvert fald lært, at jeg synes, det er vildt spændende at skabe relationer mellem folk, og at det er fantastisk at tale med folk. Jeg håber, at jeg kan have den her cross-over hele tiden, hvor jeg kan lave noget til den kommercielle verden som freelancer men også de mere kunstneriske projekter.

Lige nu underviser jeg i design og tekstile processer og i at søge ind på skolen, og jeg vil helt sikkert fortætte med at undervise. Jeg elsker at have med mennesker at gøre.

Hvad laver du når du ikke går i skole? Jeg har lige fået en kæreste, og han er virkelig god til at få mig til at tænke på andet end skole, og jeg har godt af at lære, at der også er andet i livet. Jeg går til pilates og er netop blevet besøgsven for en ældre kvinde gennem Ældre Sagen.

Hvor bor du? I en lejlighed i Kolding sammen med en pige, som tidligere har gået på skolen.