Mille Andersen

25 år
Tekstillinjen, 4. år

Hvorfor valgte du Designskolen Kolding? Da jeg gik på højskole i Skals, talte jeg med nogen som havde gået på skolen. Og det var kun gode ting de havde at sige. Jeg kunne godt lide tanken om, at man flyttede til byen, for udelukkende at gå på skolen, og ikke til byen på grund af byen.

Hvor mange gange har du søgt ind? En gang. Har du altid vidst, du ville være designer? Nej, men jeg har altid haft en stor kreativ interesse.

Hvad er særlig godt ved studiet? At man kan dyrke sin interesse som en levevej. Jeg synes hele tiden, jeg bliver overrasket over mulighederne, især inden for tekstilbranchen. Det handler nok også om at være åben og se disse muligheder og ikke begrænsningerne i sit fag.

Hvad er mindre godt? Man har aldrig fri, altså rigtig fri. Hovedet arbejder hele tiden, man bliver inspireret hele tiden, stimuleret af sine omgivelser over alt. Men det er måske ikke helt en dårlig ting?

Hvad har overrasket dig mest ved skolen? At årene flyver væk.

Fortæl om et konkret produkt du har lavet? Mit bachelorprojekt i tekstildesign handlede om silhuetten som et lærred. Jeg undersøgte, hvordan en kunstmaler bruger lærredet og med hvilke redskaber, og brugte det til udførelsen af tre kjolesilhuetter. Inspirationen til kjolerne kom fra tressernes farverige univers og enkle formsprog.

Hvordan kom du på den idé? Som tekstiler arbejder man oftest med det flade stykke tekstil, inden det bliver til f.eks. en kjole. Jeg stillede derfor spørgsmålstegn ved det at arbejde modsat med tekstilet og trykke på det, efter det er blevet lavet i form.

Hvad inspirerer dig, når du skal lave et projekt? Både nutiden og fortiden. Og gerne i et miks. Jeg er vild med 50’erne og 60’erne og kigger ofte på disse perioder, når jeg skal i gang med et projekt – det kan være kunstnere, musikere, bands, tendenser etc. fra tiden som jeg bliver inspireret af.

Hvad vil du bruge din uddannelse til? Jeg forholder mig ret åben. Gennem de seneste 3,5 år på uddannelsen har jeg bevæget mig indenfor både interiør-, modetekstiler og noget helt tredje og har fundet stor glæde ved at arbejde med alle dele. Om et øjeblik starter jeg i praktik hos Margrethe Odgaard, som kan give mig en indsigt i en selvstændig tekstilers arbejde.

Hvad laver du, når du ikke går i skole? Jeg spiller fodbold, det er det perfekte frirum og kontrast til designstudiet.

Har du et studiejob? Ikke pt, men da jeg boede i Kolding arbejdede jeg i Georg Jensen Damask og som spolepige for Garnindkøbsforeningen af 1998.