Rebecca Ross Pedersen

19 år
Accessory 1. år

Du er en meget ung studerende? Jeg har gået 12 år på Rudolf Steiner Skole, og samtidig med at jeg lavede min afsluttende opgave, søgte jeg ind på Designskolen Kolding. Jeg ved ikke, om jeg forventede at komme ind, men jeg prøvede bare at gøre mit bedste, og min plan var, at jeg ville tage nogle kurser og søge ind igen næste år, hvis det ikke lykkedes.

Men jeg kom ind, og jeg synes ikke, jeg kan ikke mærke nogen stor aldersforskel i forhold til de andre studerende. Jeg ser det som en fordel, at jeg bliver kandidat som 24-årig.

Hvorfor valgte du Designskolen Kolding? For det første ligger det tættest på Aarhus, hvor jeg kommer fra, og jeg havde hørt, at fokus på det sociale er større i Kolding end i København, og det var vigtigt for mig. Jeg søgte ind på Industrielt Design, men hele min portefolie pegede i retning af accessory, og da lærerne kunne se, hvor mine evner lå, spurgte de, om jeg ikke hellere ville over på den anden linje.

En af grundene til, at jeg ikke valgte accessory i første omgang var, at jeg troede, at der primært ville være fokus på pels, og det har jeg ikke lyst til at arbejde med. Men det viste sig, at man som studerende selv kan bestemme, om man vil arbejde med pels eller ej, og det har derfor ikke været noget problem for mig.

Hvorfor vil du gerne være designer? Jeg har altid været meget kreativ, og jeg vil gerne arbejde med bæredygtighed, fordi jeg mener, at der er så mange ting i verden i forvejen, og jeg har ikke lyst til at lave flere ting, der belaster kloden.

Hvordan vil du gerne arbejde med bæredygtighed? Jeg kan godt lide tanken om, at alle de materialer, der er på jorden, har vi lånt, og når vi har brugt dem, afleverer vi det tilbage til naturen eller fabrikkerne igen. Det betyder, at vi ikke skal blande materialerne, og hvis man f.eks. arbejder med træ, skal man ikke behandle det med lak og maling.

Hvordan passer den tilgang i forhold til dit studium? Accessory er en lidt sjov linje i forhold til bæredygtighed, fordi det jo ikke er en nødvendighed f.eks. at gå med smykker. Men folk stopper jo ikke med at bruge smykker, og derfor skal vi bruge dem, vi har, eller finde et alternativ, der er bedre. Det er min oplevelse, at skolen har fokus på det, og jeg vil gerne lade det indgå, hvor jeg kan, men jeg vil ikke lade mig begrænse af det.

Hvad kan du især godt lide ved studiet? Jeg kan godt lide mangfoldigheden i forhold til de folk, der er her. Stemningen er god, og undervisningen er meget varieret. Vi får lov til at prøve mange forskellige ting, og der er mange gode værksteder.

Hvad synes du mindre godt om? Jeg elsker min nye linje, men fordi den er ny, tror jeg også, at der godt kan være lidt tvivl om, hvordan studiet skal være. Jeg tror, det bliver nemmere til næste år. Der er ting, der skal prøves af.

Fortæl om et produkt du har lavet? Vi har primært haft materialelære indtil nu, og det eneste produkt, vi har lavet, er i forbindelse med et forløb der hed ’Objekt og krop’. Jeg lavede en halskæde med tre led i forskellige størrelser og en ring, hvor jeg forsøgte at vise nogle modsætninger. Både i forhold til materialer, krop og historie.

Er der noget, der har overrasket dig? Jeg vidste ikke ret meget om skolen, da jeg søgte ind. Det hele var meget, meget nyt, og jeg kom derfor med et meget åbent sind og tænkte, at jeg bare ville tage det, som det kom.

Hvor bor du? Alene i en studielejlighed i udkanten af Kolding, men jeg vil gerne flytte ind til byen og bo sammen med andre studerende til sommer.

Hvad laver du, når du ikke går i skole? Tidligere var det kreative min fritid, men nu er jeg kreativ i forbindelse med mit studium, og så har jeg jo aldrig rigtig fri. Alt kan blive bedre. Det er derfor, den kreative proces er så fantastisk. Men når jeg giver mig selv fri, prøver jeg at lave så lidt som muligt. Jeg kan lide at lave mad, dyrke pilates og yoga, og jeg besøger min kæreste, familie og venner i Aarhus. Men jeg skal prøve at finde en balance, hvor jeg også opholder mig mere i Kolding.