For mange kokke er godt!

'Smag à la Gellerup' hiver firs forskellige måltidskulturer op på køkkenbordet og gør mad til et massemedie.

Man får lyst til at bruge udråbstegn, når man skal gengive Line Lone Kristensen og Sabrina Lund Borgs forklaringer om deres afgangsprojekt, 'Smag à la Gellerup'. For de nyudklækkede kommunikationsdesignere er på en mission. Eller rettere, en mad-mission, der gør brug af måltid og mættede sanser til at skabe kommunikation på tværs af kulturer og sociale lag:

”Mad er noget, alle kan forholde sig til. Det er et udtryk for kultur, identitet og fællesskab. Mad kan derfor virke som en neutral grund at mødes på – et slags socialt værktøj til forhandling. Det har potentiale til at bringe folk sammen og til at skabe og vedligeholde relationer mellem folk fra forskellige samfundslag,” siger de.

Mangfoldig mad
Fødevarer er der i forvejen masser af i Gellerup. I Aarhus-bydelen, hvor mere end firs nationaliteter er bosat, bliver opskrifter givet videre, fade med farverige salater bliver delt, brød bliver dyppet i krydrede dips. Også uden designernes indblanding. Til gengæld kan de skabe en opmærksomhed om den kulinariske mangfoldighed i bydelen, så mange flere får del i oplevelserne:

”Vi designer den platform, som maden bliver præsenteret gennem, dels igennem etableringen af et madkooperativ og dels gennem en række andre sammenhænge, f.eks. på et madmarked, hvor man kan møde 'Smag à la Gellerup'. En række lokale ’kokke’ er tilknyttet kooperativet, og de fungerer samtidig som vores ambassadører. Det er op til os at sørge for, at deres madkultur bliver kommunikeret på den bedste måde, og at man har mulighed for at møde vores ambassadører gennem mad og få den rigtige historie. For eksempel som når man på et marked kan møde Ilham og lære at folde en somalisk sambusa,” siger Line Lone & Sabrina.

Passion og perspektiv
At det lige blev Gellerup med de brutalistiske boligblokke, hvoraf mange snart skal rives ned, der lægger kulisse til boblende gryder og ideer i projektet, er ikke tilfældigt, fortæller de to kommunikationsdesignere:

”Vi kunne allerede fra starten se de mange potentialer, som Gellerup har i forhold til mad. Her er så mange madkulturer repræsenteret, og vi har kun set toppen af isbjerget i vores projekt. Fokus på Gellerup har i mange år været de udfordringer, området har haft, men vi synes at mad og madkultur kan tilbyde et nyt perspektiv på området. Vi har fundet nogle helt specielle folk herude med en reel passion og en lyst til at dele oplevelser med deres mad.”

Der skal ske noget
Projektet har, med Line Lone & Sabrinas egne ord, været ’learning by cooking’. Læringskurven har været stejl, for her-og-nu-handling har været i fokus frem for planer og fremtidsscenarier:

”Vi har samarbejdet med Instant City, og i ’instant’ ligger der aktivitet frem for snak, fordi Gellerup har haft et behov for at se ting ske. Det betyder også, at vi ikke som sådan er endt op med et ‘endeligt’ produkt. Vi har nærmere skabt en ramme, hvor 'Smag à la Gellerup' kan udvikle sig i fremtiden, både internt i kooperativet og eksternt som en platform til omverdenen,” konkluderer de to kommunikationsdesignere.

Og når de taler om fremtidsudsigterne er det, at lysten til at bruge udråbstegn presser sig på igen. For her er gang i noget, der virker. Det er den lille forandring, der gør den store forskel:

”Projektet er blevet modtaget over al forventning. Folk i madkooperativet lever i projektet og har taget det til sig og kommer selv med forslag til nye tiltag, hvilket er præcis det, vi ønsker af ambassadørerne. Projektet kommer efter planen til at fortsætte, fordi det som sagt er blevet godt modtaget, ikke kun af beboerne i Gellerup, men også hos vores samarbejdspartner Instant City og Brabrand Boligforening!”

Stærke samarbejdspartere
Projektet udspringer af et samarbejde med Instant City, som er et initiativ under Helhedsplanen for Gellerup & Toveshøj iværksat af Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune. Instant City undersøger mulighederne for et Gellerup version 2.0. Mad var allerede en central del af Instant City, da de to studerende kom om bord, men de har boostet tilstrømning til borde og boder gennem deres koncept ’Smag à la Gellerup’.

Smag à la Gellerup
… er et madkooperativ for beboere i Gellerup, hvor alle kan mødes over mad. Projektet består af:

  • en dynamisk visuel identitet, der giver 'Smag à la Gellerup' genkendelighed og fællesskab.
  • en samling fysiske elementer/boder, hvor man kan møde 'Smag à la Gellerup'.
  • en række events, der sætter 'Smag à la Gellerup' på smagskortet – og der er flere på vej!

Læs mere på www.smagalagellerup.com / Facebook Smag à la Gellerup / Instagram @smag_ala_gellerup

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.