Modeuddannelsen i Kolding blandt verdens bedste

Som den eneste danske skole rangerer Designskolen Koldings BA-program i mode i top 50

For andet år i træk præsenterer branchesitet Business of Fashion en liste over verdens bedste designskoler, baseret på en undersøgelse med svar fra mere end 10.000 nuværende og dimitterede studerende fordelt på 17 lande.

Designskolen har fået en flot 26. plads og er den eneste danske skole på listen, som er målt ud fra en række parametre som ‘global influence’, ‘learning experiences’ og ‘long-term value’.

”Vi er i rigtig godt selskab på den liste, og man kan sige, at vores tilstedeværelse på listen er i tråd med vores vision,” fortæller fagleder på mode Nadine Möllenkamp og fortsætter:

”Vi arbejder på at blive en markant international spiller via forskellige tiltag. Blandt andet arbejder vi på og forsker i at finde bæredygtige løsninger inden for design- og tekstilbranchen, som kan begå sig på et internationalt niveau. Vores vision er, at vi er en international talentværksted, som udvikler dansk design. Det vil sige, at vi i vores uddannelse hylder de værdier som dansk design er rundet af, nemlig demokrati og ligeværd, og lærer de studerende metoder som brugerinddragelse og co-creation – alt sammen med henblik på at skabe meningsfulde og æstetiske løsninger i en international kontekst. Det indebærer blandt andet, at vi, foruden udvekslingsmuligheder, tilbyder de studerende at samarbejde med virksomheder og med rigtige cases igennem hele uddannelsen og ikke kun i praktikforløbet - blandt andre med vores strategiske samarbejdspartnere Ecco og Kopenhagen Fur.”

I forbindelse med analysen har Business of Fashion interviewet repræsentanter fra erhvervsliv, undervisere, forskere og HR-folk. Desuden har man evalueret finalisterne ved ni prestigefyldte internationale konkurrencer. Man har også haft fat i et stort antal studerende og spurgt ind til deres tilfredshed med undervisning, ressourcer og faciliteter. De studerendes jobfærdigheder er blevet målt på baggrund af deres tilfredshed med alumneaktiviteter og jobmuligheder efter endt studie.

Topplaceringen for både bachelor- og kandidatprogram gik til Central Saint Martins.