Morgenthaler holdt bramfri forelæsning

Anders Morgenthaler tiltrådte som adjungeret professor på Designskolen Kolding med et foredrag om fejlslag i livet.

Tonen blev hurtigt slået an som både barsk og bidsk, da illustrator, interaktionsdesigner og filmskaber Anders Morgenthaler holdt sin tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor på Designskolen Kolding.

Under titlen ’Humor og Alvor’ listede satirikeren omhyggeligt alle sine mere eller mindre vellykkede, professionelle livtag med tilværelsen op, fra tegneserier over spillefilm til dagligvarehandel. Foredraget indeholdt, ganske som forventet, også en omhyggelig perlerække af saftige kraftudtryk og angreb på begrebet normalitet, der flere gange fik den refererende journalists notesblok til at rødme,

Der var dog en mening med galskaben, der gang på gang fik latteren til at runge i et auditorium proppet med både nuværende og tidligere designstuderende.

“Øv jer I at kunne klare jer selv. Både gennem økonomisk morads, og kærlighed der brister. Det eneste, I kan regne med her i tilværelsen er jeres gode hoved. Så find ud af indefra, hvad det er, I allerhelst vil foretage jer,” var den nyudnævnte professors budskab til de studerende.

I begrundelsen for at besmykke Anders Morgenthaler med den ærefulde titel fremhæves blandt andet hans høje faglige niveau, hans enestående aktivitetsniveau og hans eminente sans for iværksætteri. Anders Morgenthaler er selv uddannet fra Designskolen Kolding med en Bachelor i Interaktionsdesign.