Museumsfolk
skabte lynudstilling

Godt 50 deltagere fra den danske og internationale museumsverden bænkede sig tirsdag den 11. marts til workshop på Designskolen Kolding. Her afprøvede de en særlig værktøjskasse til museer, der kan bruges til at opbygge udstillinger med.

Museumsfolkene var alle i Kolding i forbindelse med Organisationen Danske Museers internationale formidlingsseminar, Why Exhibitions? De blev ved workhoppens begyndelse alle bedt om at tage deres punge eller tasker frem og kigge lidt nærmere på indholdet.

Din pung er et museumsarkiv
- En pung kan godt sammenlignes med et mindre museumsarkiv, fortæller Interaktionsdesigner Lærke Thorst Balslev, der til daglig er tilknyttet Laboratoriet for Social Inklusion. Hun er ligeledes ophavskvinde til den værktøjskasse, "COLLECTORS JOURNEY", som deltagerne arbejdede med i de to timer, workshoppen varede.

Kvitteringer og klubkort giver nye fortællinger
- Øvelsen gik ud på at få deltagerne til at arbejde med indholdet af deres pung. Først skulle de selv opfinde en måde at kategorisere på – for eksempel "fritid", "arbejde", "sundhed" og så videre. herefter skulle de prioritere ét enkelt objekt og perspektivere det til et særligt tidspunkt i deres liv. Endelig blev de individuelle historier sammenholdt, så der opstod muligheder for helt nye koblinger mellem deltagernes fortællinger. Det var meget omstændeligt, men også en god oplevelse, for deltagerne var villige til at lege med. Det betyder, at de virkelig fik prøvet at speede processen op. De lærte faktisk at lave en udstilling på to timer, fortæller Lærke Thorst Balslev.

COLLECTORS JOURNEY var Lærke Thorst Balslevs afgangsprojekt fra Designskolen Kolding i sommeren 2013.