Ny nordisk designcamp

Vi kender det "nye nordiske køkken", "ny nordisk mode" og "ny nordisk arkitektur" – nu har vi også "ny nordisk designcamp"! Under titlen LEGO Meets the World afholdt Designskolen Kolding i dagene fra 5.- 9. maj i samarbejde med LEGO en designcamp for bachelor-studerende fra det nordiske Cirrus-samarbejde. Temaet for campen var leg og design.

9 studerende deltog sammen med deres undervisere og 27 studerende fra Designskolen Kolding i den intense camp, hvor nøgleordene var samarbejde, idégenerering, konceptudvikling og formidling.

Deltagerne blev inddelt i grupper og hver gruppe fik en udfordring fra LEGO under titlen LEGO Meets the World. LEGO mødte derved verden gennem de 10 udfordringer: Zero Gravity, Outdoors, Playground, Fashion, Urban, Hacker Culture, Music, Animals/Pets, Sports og Senior Citizens. Der blev skabt resultater, der skulle inkludere ikke-LEGO produkter samt forklarende film. Derudover blev der skabt koncepter, der forholder sig til leg i både det fysiske og relationelle rum.

Nul tyngdekraft
Et af koncepterne er LEGO Mass, som er udviklet af Mia Skovgaard, som studerer interaktionsdesign på 2. år og Tian Yi Tong, også interaktionsdesigner, fra HDK, Göteborg Universitet. Mia fortæller:

- Vi præsenterer en ny mulighed for at manipulere med det eksisterende LEGO-system via et nyt, meget organisk voksmateriale, som man kan opvarme og forme i sine hænder, så det bliver blødt. Når det så afkøles, bliver det hårdt, og man kan fastgøre det til sine allerede eksisterende LEGO-brikker og lave et nyt led imellem, som man kan dreje i hvilken som helst retning og dermed få en ny dimension ind i den måde, man bygger på. Vi har et ønske om at få børn til at tænke ud af boksen, få en følelse af at der er ikke nogen grænse for, hvordan de kan bygge imod tyngdekraften med det her nye system. Det kan fastgøres på alle overflader, så du kan bare bygge ud på væggen eller oppe fra loftet - eller på din kat!

Et andet projekt, der også fokuserer på nul tyngdekraft, er LEGO Extend, som er udført af Egle Palubeckyte, Simone Bouchard og Ellen Rykkelid. Extend tilføjer en helt ny dimension til LEGO ved at lege med visuel perception og illusionen om rum ved hjælp af spejlingseffekter.

Mia Skovgaard synes, at campen har været spændende og udfordrende:

- Vi har haft pres på før, men ikke i samme skala og på samme tværkulturelle måde. Det er altid en fryd at møde nye mennesker, og man får nye vinkler på, når man kommunikerer med mennesker med en anden baggrund.

LEGO imponeret
På campens sidste dag fredag præsenterede grupperne deres arbejde for LEGO, og de var begejstrede for de studerendes indsats.

Philip Kongsgaard Døssing, konceptudvikler i LEGO Future Lab siger:

- Det er rigtig, rigtig godt det her. Præsentationerne i dag har været af meget høj kvalitet. Niveauet er usædvanlig højt, og jeg er imponeret over de studerendes indsats, og den åbenhed de er gået til projekterne med. De angriber udfordringerne 100%. Jeg er også imponeret over lærernes måde at tackle forløbet på. Stor tilfredshed.

Det tværkulturelle og tværfaglige driver design fremad
Designskolen Kolding har siden 2008 afholdt den årlige DesignCamp for internationale kandidatstuderende – og også her samarbejdet med LEGO – men det er første gang, at skolen afholder en bachelor-camp.

- Denne camp er målrettet vores nordiske samarbejde og tager sit udgangspunkt i den nordiske tradition for demokratisk design. Værdien af at have et internationalt og tværfagligt samarbejde i forhold til design kender vi til fulde fra vores internationale DesignCamp for studerende på kandidatniveau, hvor vi, de studerende og de involverede virksomheder hvert år høster fantastiske erfaringer. Med den nye nordiske camp gør vi lidt af det samme, men naturligvis i mindre skala, siger Anette Flinck, leder af skolens internationale kontor og medarrangør af campen.

Next step
Den intense camp-uge har handlet om at konceptudvikle og få ideerne til at se overbevisende ud. De næste fire uger skal koncepterne videreudvikles og de reelle muligheder for implementering skal kortlægges under vejledning af campens undervisere Barnabas Wetton og Michael Frederiksen.

Designcampen er gennemført med støtte fra udvekslingsprogrammet Nordplus.