Opret et kunstens Team Danmark

Vi bør styrke talentet, lyder opfordringen fra rektor på Designskolen Kolding

I en tid, hvor programfladerne er spækket med talentshows og Danmark jubler over den rekordstore medaljehøst ved OL i Rio, er det på sin plads at diskutere hvilke talenter, vi som nation skal gøde og pleje. Fokus og penge har længe været rettet mod talent inden for musik og idræt, men andre områder som kunst og design er mindst lige så vigtige, påpeger rektor for Designskolen Kolding.

- Vi er ikke gode nok til at talentudvikle i Danmark, og derfor bør vi oprette et kunstens Team Danmark, som kan være med til at sikre, at vi får meget mere talent til fordel for økonomisk vækst og velstand. Vi ved, at noget af det vi skal leve af i fremtiden er kreativitet. Derfor er vi nødt til at blive bedre til at udvikle det, lyder det fra Elsebeth Gerner Nielsen.

Uddannelsen på Designskolen Kolding adskiller sig fra traditionelle universiteter, fordi optaget er baseret på talent. Derfor er skolen afhængig af fortsat at kunne rekruttere dygtige studerende, som har fået understøttet og udviklet deres talent indenfor kunst og design.

- Talent er ikke noget medfødt, men man kan have en medfødt tilbøjelighed for et eller andet. Og denne tilbøjelighed kan dyrkes – i form af støtte fra de nærmeste omgivelser, gode forbilleder, undervisning og øvelse, siger rektor Elsebeth Gerner Nielsen.

Talent med vilje
Talent handler ikke kun om at være dygtig til noget. Det handler i lige så høj grad om at være passioneret og have viljestyrke, mener Elsebeth Gerner Nielsen, der understreger, at en del af optagelsesprocessen på Designskolen Kolding handler at finde ud af, om ansøgeren har den indre drivkraft, der skal til for at blive en dygtig designer.

- I vores afsluttende interview med de ansøgere, som er kommet igennem de to første trin i optagelsesprocessen, lægger vi først og fremmest vægt på at undersøge ansøgerens vilje. Er ansøgere villige til at bruge den tid, der er nødvendig? Måske op til 80 timer om ugen? Ønsker ansøgeren at blive blandt de bedste? Er passionen der? På Designskolen møder vi studerende, som har potentialet til at blive en stjerne, men som ikke bliver det – først og fremmest fordi viljen manglede, siger Elsebeth Gerner Nielsen.

Hun opfordrer til, at man begynder at styrke talent allerede i folkeskolen. Finde ind til det, det enkelte barn er god til og give dem rum til at udvikle på det.

- Lad os kalde det talent til det yderste. Coach dem. Træn dem. Giv dem konstruktiv feedback. Lær dem, hvad det kræver i vedholdenhed at blive super god, slutter hun.