Politikere oplyst af design

Folketingets Kulturudvalg besøgte Designskolen Kolding under en studietur til Trekantsområdet

En prisvindende lampe. Et samarbejdsprojekt med ECCO. Et gribende projekt om design af relationer.

Folketingets Kulturudvalg blev præsenteret for en bred pallette af de aktiviteter, der foregår på på Designskolen Kolding, da udvalget syv medlemmer aflagde skolen et visit torsdag den 25. september.

Under besøget på Designskolen Kolding fortalte forskningschef Irene Lønne om designforskning, som stadig er et ungt felt. Prorektor Mette Mikkelsen greb udvalgets medlemmer, da hun fortalte om design af relationer mellem frivillige og nogle af landets svageste mennesker, de multihandicappede på institutionen Skansebakken - et projekt, der vandt Kommunernes Landsforenings Innovationspris.

En anden prisvinder, Christian Troels, imponerede med sit afgangsprojekt fra 2012, lampen Mutatio, som netop har vundet Design Award 2014. Til sidst mødte udvalgets medlemmer to studerende fra henholdsvis mode og kommunikation.

Folketingets kulturudvalg besøget Designskolen Kolding som led i en studietur til markante syddanske kulturinstitutioner fordelt over to dage.

Folketingets kulturudvalg består af: Flemming Møller Mortensen (S), Anni Matthiesen (V), Marlene Borst Hansen (RV), Troels Ravn (S), Axel Ahrendtsen (DF), Karin Nødgaard (DF), Annette Wilhelmsen (SF).