Positiv professor gæster
Designskolen Kolding

Design kan øge livskvaliteten og skabe vedvarende glæde, mener professor Pieter Desmet. Hør hvordan, når han giver en åben forelæsning på Designskolen Kolding den 19. februar.

Pieter Desmet er professor i "Design for Experience", som bl.a. går ud på at forstå, hvordan design kan være med til at øge livskvaliteten hos individuelle brugere og fællesskaber. Under titlen "Design for Emotion versus Design for Happiness" vil professoren tale om, hvordan positiv psykologi har inspireret ham til at ændre fokus i sin forskning fra "Design for Experience" til "Design for well-being’".

- Vi kan opleve lykkelige øjeblikke, når vi har fået en ny telefon, et ur eller et par sko. Men lykken er kortvarig, fordi vi hurtigt tilpasser os nye produkter, og dermed er effekten af livskvaliteten ikke vedvarende, fortæller Pieter Desmet. Han forklarer, at forskningen tager udgangspunkt i at forstå, hvordan design kan inspirere mennesker til at engagere sig i meningsfulde aktiviteter med personlig relevans og dermed opnå vedvarende glæde – frem for hele tiden at købe nye produkter for at opnå ”hurtig” lykke.

Medstifter af internationalt netværk
Pieter Desmet er kendt i designbranchen for at have været med til at stifte Det Internationale Design and Emotion Netværk. Netværket forsøger at bygge bro mellem praktikere, forskere og industrien med henblik på at integrere den emotionelle oplevelse i designprofessionen. I 2010 modtog designprofessoren desuden den hollandske Innovations- og forskningspris, og til dagligt leder han et forskningscenter, "Delft Institute of Positive Design", ved Delft Tekniske Universitet.

Forelæsningen er åben for alle interesserede og finder sted onsdag d. 19. februar kl. 14.30-16.00 i Auditoriet på Designskolen Kolding. Det er Institut for Kommunikationsdesign, som er vært for arrangementet.