Prominent fodaftryk på Designskolens skodesignere

Fremtidens skodesignere tager for tiden syvmileskridt i produktudvikling på Designskolen Kolding takket være gæstelærer D'Wayne Edwards fra det amerikanske akademi for skodesign, PENSOLE. Et samarbejde muliggjort via et tæt parløb med ECCO.

- Jo mere vores studerende møder industrien undervejs i deres uddannelse, jo nemmere bliver deres vej ud i verden efterfølgende.

Det siger Helle Graabæk, fagleder på Tekstil & Mode på Designskolen Kolding, som en opsummering på fem intense undervisningsuger, hvor fyrre studerende har fulgt et studieforløb tilrettelagt af D'Wayne Edwards fra den prominente amerikanske skole for skodesign, PENSOLE.

D'Wayne Edwards har en overbevisende trofæsamling stående på skohylden, blandt andet som chefdesigner for Nike's Jordan-brand i en årrække. Tegning og udformning af prototyper har været i centrum for forløbet, hvor de studerende har været inddelt i firemands-teams, og arbejdet med produktudvikling ganske som det foregår mange steder i skoindustrien:

- De studerende har lært at arbejde mere professionelt med sko-udvikling. De har først og fremmest skullet forstå, at de sko, de designer, ikke kun skal være til dem selv - men at almindelige folk også skal kunne forstå og gå med dem, siger gæstelæreren, der samtidigt understreger, at han selv tager meget ny inspiration med tilbage til Oregon fra de koldingensiske studerende.

En enestående mulighed
Den helt unikke aftale med Pensole, der ellers ikke samarbejder uden for USA's grænser, er kommet i stand takket være den parnerskabsaftale med ECCO, som Designskolen Kolding nu har glæde af på femte år i træk. En aftale, der har talentudvikling af fremtidens skodesignere i centrum, og som skal skabe øget viden om materialer, formgivning og konstruktion af sko.

På skolen glæder fagleder Helle Graabæk, der er ansvarlig for ECCO-Pensole samarbejdet, sig til stadighed over den tætte tilknytning til industrien, og hvordan Pensole-kurset giver mulighed for at følge i en stor skodesigners fodspor:

- De studerende kommer fra både industrielt design, mode og tekstil-linjen. Skodesign er blevet en del af vores studieordning, siden vi fik ECCO som samarbejdspartner. Og hele forløbet er i den grad en øjenåbner - de studerende får for alvor deres øjne op for, hvor mange karrieremuligheder der er inden for skodesign. Så at få mulighed for at invitere Pensole om bord er virkelig noget, der åbner muligheder for vores studerende nationalt som internationalt, afslutter Helle Graabæk.