Så er vi i gang!

DesignCamp2015 om social innovation er officielt skudt i gang

I løbet af weekenden ankom 29 studerende fra hele verden til Kolding for at deltage i Designskolen Koldings DesignCamp.

Og med kun to uger til at foretage måske deres livs designrejse samledes de tidligt mandag morgen med 18 studerende fra Designskolen Kolding til en dag fyldt med briefings og workshops for at gøre sig klar til at samarbejde med 11 virksomheder om at designe nye ideer og koncepter, som skaber social og økonomisk værdi.

Med afsæt i deres individuelle faglige og kulturelle baggrund (21 nationaliteter!) inddrager de input fra konferencen den 29. september, samarbejder med virksomhederne og bringer design i spil, når de udvikler visuelle designkoncepter, der skal fremme social innovation. De studerende kommer med ganske forskellige baggrunde, men ser alle frem til forløbet:

Jasper Andrew Ryan, Civil Engineering, Creative Intelligence & Innovation, University of Technology Sydney:
-Jeg er meget passioneret omkring social innovation og håber at jeg kan bruge det, som jeg lærer på campen her i Danmark til at gøre en forskel i Australien.

Ciara Musnitzky, Interior Design, Greenside Design Center, Johannesburg, South Africa:
-Jeg studerer boligdesign, og jeg håber, at campen vil give mig større viden om design som begreb.

Jessica Ann Brown, MBA (Design), Case Western University, Cleveland, USA:
-Design er faktisk et nyt område for mig. Jeg har en baggrund inden for kemi og business marketing, og jeg er her for at supplere min faglighed og bringe den i spil i forhold til design.

Hvorfor bruge design?
Design handler om at skabe produkter og services, som tilgodeser både brugerne og virksomhedernes bundlinje. Men design er også et strategisk redskab, som kan bruges til at udstikke en retning for en virksomhed. Gennem brugerstudier, visualiseringer og løbende prototype-udvikling kan design skabe overblik og viden, etablere potentielle fremtidige scenarier og samle folk og fagligheder. Alt sammen vigtige komponenter, når en virksomhed ønsker at inkorporere social innovation.

Præsentationer og Udstilling
De studerende præsenterer deres koncepter fredag den 9. oktober. Præsentationen, som inkluderer korte film og en udstilling, efterfølges af en workshop med fokus på muligheder og udfordringer i forbindelse med implementering af koncepterne.

Samarbejdsvirksomheder
EasyFood, Kolding Havn, Mungo Park, Our Daily Heroes, Isabella Fortelte Danmark, Kolding Hotel Apartments, Lammhults Biblioteksdesign, Messe C, Nord Gourmet, Olino, Syddansk Kvæg.

DesignCamp2015 er arrangeret i samarbejde mellem Designskolen Kolding, D2i - Design to innovate, Syddansk Vækstforum, TREFOR og EU’s Socialfond.