Smykker fortæller historier

Accessories kan åbne op for personlige beretninger

Som del af et forskningsbaseret undervisningsprojekt har 11 designstuderende fra Accessory linjen på Designskolen Kolding interviewet ældre kvinder i eget hjem. Det kom der nogle meget rørende og personlige historier ud af.

-Historierne er interessante fordi de fortæller de fælles værdier, der er i vores accessories. Værdier, der er tæt forbundne med hvem vi var, hvem vi er og hvem vi gerne vil være. De repræsenterer minder og historier, som er vigtige for os, fortæller Trine Højbak Møller Gøttsche.

Trine er ph.d. studerende ved Designskolen Kolding og har undervist designstuderende i at forstå tilhørsforholdet mellem ældre og deres personlige accessories. Igennem semistrukturerede interviews arbejdede de studerende med at kortlægge de følelsesmæssige værdier i kvindernes personlige accessories for bedre at kunne forstå deres levede liv og hverdag.

-Det iøjefaldende var, at kvinderne gerne ville fortælle om minderne og historierne i deres accessories. De åbnede virkelig op for nogle af deres mest intime og personlige historier, fortæller Trine.

Trines ph.d. projekt er et studie af kombinationen mellem accessories og velfærdsdesign.

Wearbles er et udtryk for et objekt med en integreret computer eller anden elektronik, der er lille og let nok til at kunne bæres på kroppen.