Spritten er lige ved hånden

Designer fra Designskolen Kolding er nomineret til verdens største designpris INDEX

Den er gul og ligner en hånd. Den lille bærbære beholder, som lyder navnet HåndTryg, indeholder desinfektionsmiddel, som skal hjælpe sygehuspersonale til altid at have rene hænder og dermed mindske risikoen for infektioner.

HåndTryg er udviklet af designer Hân Pham, der er uddannet på Designskolen Kolding.

Den transportable spritbeholder er indstillet til verdens største designpris, INDEX: Award., som gives til en idé, der forbedrer livet for mennesker.

Og det formål lever HåndTryg op til.

Hvert år koster hospitalserhvervede infektioner 16 millioner patienter livet verden over - det er flere end aids, malaria og tuberkulose tilsammen. Og selv det er velkendt, at en ordentlig håndhygiejne bidrager væsentligt til patienters sikkerhed, er det almindeligt kendt, at 40 procent af sygehuspersonalet ikke overholder hygiejnen.

I en nødsituation

Undersøgelser har påvist, at der er to hovedårsager til 60% af de ansatte ikke vaske deres hænder:

Dels er håndhygiejne er en procedure, der tager en masse tid i en meget travl hverdag.

Dels er mobilitet meget høj, personalet springer ofte håndvask eller desinfektion over på grund af travlhed eller når der opstår en nødsituation. Med Hâns lille gul spritbeholder klipset fast i kittellommen, bliver det langt nemmere for personalet at nå det.

Om det er den ide blandt de 46 finalister, som skal belønnes med 750.000 kr. bliver først offentliggjort torsdag den 27. august, hvor HKH kronprinsesse Mary overrækker prisen. Hâns projekt har været omtalt i DR´s 21 Søndag, som du kan finde i linket til højre.