Studerende spekulerer i design

Nyt kollaborativt undervisningsprojekt mellem Designskolen og Syddansk Universitet.

Et nyt fælles undervisningsprojekt samler 35 studerende fra Designskolen Kolding og Syddansk Universitet. I forløbet vil de studerende tilegne sig viden og metoder med henblik på at praktisere design fiction og speculative design. Det forventes, at der igennem projektet affødes en serie af koncepter i speculative design der ud fra lokale ressourcer, foreslår nye tiltag i at producere energi og elektricitet i fremtiden. Design fiction handler om at frigøre designpraksis fra de mere snævre markedsdrevne værdier, forbrugsideologier og de teknologiske muligheder der findes her og nu. Det handler om at benytte fiktion i design som en teknik for fremstilling af prototyper i nye materialer, teknologier, spekulative genstande og samspil som ændrer hvorledes folk lever, tænker og kommunikerer radikalt.

- Projektet viser stort potentiale for uddannelse baseret på forskning. Ambitionen med det er at lade forskere og studerende arbejde tæt sammen og undersøge vigtige spørgsmål af hvordan designere kan benytte fiktion og spekulationer til at forestille sig en mere bæredygtig fremtid. Alt for ofte er nye produkter og teknologier introduceret i vores samfund uden at stille spørgsmål ved den negative påvirkning de kan have på menneskers liv. Gennem design fiction ønsker vi at skabe en offentlig debat om fremtiden, give folk en mulighed for at overveje om hvorvidt den nærmeste fremtid er at foretrække eller ej, siger Eva Knutz.

Projektets ledende undervisere og forskere af pilot projektet er Thomas Markussen og Eva Knutz fra Designskolen Kolding der arbejder med design fiction som en af deres primære forskningsområder. De har tidligere afholdt kurser i design fiction i London på Central Saint Martins and London College of Communication. De er med dette projekt i øvrigt ledsaget af tre design forskere fra Syddansk Universitet: interaktionsdesigner Laurens Boer, design antropolog Mette Kjærsgaard og professor ved SDU Design Jacob Buur.

Deltagerne er alle MA studerende fra grafisk design, illustration, interaktionsdesign, kommunikationsdesign, industrielt design samt mode og tekstil.