Studerende stiller fremtidens sko til skue

Sko med bindebånd, sandaler med teknisk strikkede sokker, sko i letvægtsmaterialer eller med tykke tunge såler, sko til arbejde, fest og til særligt at spurte efter subway’en i. Fyrre tredjeårs designstuderende fremlagde og fortolkede fremtidens sko for ECCO for nyligt

- Vores øjne søger efter ideer, koncepter og tanker som skaber en interesse, og som derfor har kommercielle muligheder. Eller bare sko, som er skabt nye på måder, så det ikke er set før, fortæller Jakob Møller Hansen, Vice President for R&D hos ECCO.
Sammen med designere fra hvert af ECCOs forretningsområder overværede han de studerendes præsentation af det særlige forløb i skodesign, der i 2015 har været præget af et særligt samarbejde med det amerikanske sko-design akademi, Pensole. Både skitsering og udvikling af prototyper har været i centrum i årets forløb, og paletten af præsenterede projekter var mangfoldig.

En sand sprudlen af projekter

Med udgangspunkt i særlige brugerbehov bar de i alt ti grupper deres gennemarbejdede designs til dåben foran ECCO designerne: Eksempelvis præsenterede en gruppe en særlig serie sportssko til kvinder, hvoraf særligt en klatresko, med klare referencer til balletskos specielle snøreteknik, trak topkaraktererne op af eksperternes lommer. En anden gruppe havde skabt et koncept med udgangspunkt i Bauhaus-farveskalaen; en tredje udfordrede det mangeartede liv, en sko til urbant brug skal lægge såler til.
Projekterne sprudlede både som skitser på storskærmen og som håndgribelige prototyper, og såvel målgrupper, distributionsmønstre og emballagetyper blev også udfordret.
Det er femte gang, ECCO oplever de studerendes sko-skabelser live, og hver gang er det en særlig oplevelse, fortæller Jakob Møller Hansen:

- De studerendes arbejde er interessant, fordi de kommer med forskellige tilgange til skodesign og dermed ser vores produkter på nye måder. Samtidig er det min oplevelse, at de studerende føler, de bliver taget seriøst, og det afspejler sig i kvaliteten af deres arbejde, siger han.

Værdifulde rammer for talent

Designskolens unikke samarbejdsaftale med ECCO giver både nuværende og fremtidige skodesignere mulighed for at udveksle ideer gennem et håndsyet undervisningsforløb. Et samarbejde, der også på Designskolen sættes usigeligt stor pris på:

- Aftalen, der indtil videre løber til udgangen af 2016, giver de studerende nogle fantastiske rammer at udfolde sig i og et værdifuldt indblik i den specifikke disciplin som skodesign er, allerede i løbet af bacheloruddannelsen.
Takket være ECCO kan vi på den måde sikre en ambitiøs talentudvikling af en ny generation skodesignere, siger rektor for Designskolen, Elsebeth Gerner Nielsen.
Hos ECCO bidrager netop dage som den, hvor de studerende præsenterede deres designs, også god energi og ny inspiration til hele udviklingsarbejdet, til glæde for hele virksomheden.