At tænke med hænderne

Ny bog sætter fokus på alternativ universitetspædagogik på Designskolen Kolding.

Hvordan tænker man et kreativt fag op på universitetsniveau uden samtidigt at ødelægge håndværket og den kunstneriske fordybelse? Det spørgsmål stiller forfatter og professor Finn Thorbjørn Hansen i bogen Kan man undre sig uden ord?, der netop er udkommet på Aalborg Universitetsforlag. Med kravet om akkreditering og akademisering af design- og arkitektskolerne føler også bekymringen om, at de håndværksmæssige, kreative og kunstneriske design- og formprocesser vil blive nedtonet eller overset.

Bogen bygger på et 3-årigt forskningsprojekt på Designskolen Kolding med deltagelse af ti designundervisere, der fik til opgave at arbejde med samtale- og skriveøvelser og derfra udvikle alternative undervisnings- og vejledningsformer, der havde rod i og retning mod designerens egen og skolens og de designstuderendes egen virkelighed og udfordringer.

Med i projektet var designer Brian Frandsen, hvis tæppeskårne ansigt pryder bogens forside. Ansigtet er et selvportræt og stammer fra Designskolen Koldings Milanosatsning anno 2012, hvor Brian Frandsen i samarbejde med ege ændrede det klassiske væg-til-væg tæppe til en lag-på-lag skulptur.

 

Bogen koster 375 kr. og kan købes her.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer