The Tube

oplevet

Tusindvis af summende bier og et termometer, der viste 22 plusgrader. Milano var i et ualmindeligt godt lune, da Designskolen Kolding tirsdag den 8. april åbnede en ny udgave af The Tube.

Det er tredje år i træk, at Designskolen Kolding præsenterer udstillingskonceptet The Tube ved den årlige designevent i Milano. Igen i år med syv helt nye projekter, der følger udstillingens konceptuelle opdrag og har en kunstnerisk dimension eller et kommercielt potentiale.

Og projekterne imponerede de mange besøgende: Designer Chris P. Spilde fortolker den kendte historie om kærlighed på ny; i en håndbygget montre spærrer en tynd glasvæg 2000 levende bier fra at flirte med den giftig Hortensia. I Osmund Olsens Ciclo cirkulerer fire futuristiske ringe i et blankpoleret stålrør og demonstrerer ingeniørskab, der går hånd i hånd med design.

De besøgende har også taget godt imod tilbuddet om at interagere med de unge designers projekter. Can a Room be a Loom? spørger Rosa Tolnov Clausen, der har opsat en væv, som rækker fra gulv til loft. Svaret væves af de besøgende selv dag for dag. Signe Maarbjerg Thomsen tilbyder siddeplads for op til tre på ’det flyvende tæppe’, der reagerer på sidemandens bevægelser. Sidsel Sørensen kommunikerer i børnehøjde med håndlavede tegninger af visionen om en hovedstad for børn. Charlotte Bodil Hermansen tager beskuerne undervands, omgivet af Sea Fur svømmer man hen i en afslappende stemning.

For ikke at glemme udstillingens mest larmende projekt, Danish Dynamite, som Alexander Muchenberger har stået fadder til. Medbring selv et katalog og du kan designe din egen stol af et bundt rundstokke, Kvist Industries har produceret til udstillingen.

The Tube udstilles fra d. 8. – 13. april 2014 i udstillingszonen Ventura Lambrate under Il Salone i Milano.

Udstillingen er støttet af Kolding Kommune, Dansk Design og Arkitektur Initiativ, Uddannelsesministeriet, Innonet Lifestyle – Clothing & Interior, Kvist Industries, Oticon Fonden, Toyota Fonden og Augustinus Fonden.

Virksomheder: Kvadrat, Capital of Children, ege, Grundfos, Kopenhagen Fur - KiCK, Danske Prydplanter og Dansk Gartneri.

Designere: Alexander Muchenberger, Charlotte Bodil Hermansen, Chris Petter Spilde, Osmund Olsen, Rosa Tolnov Clausen, Sidsel Sørensen og Signe Maarbjerg Thomsen.

Kurator: Karen Kjærgaard.