Vi uddanner eliten

Virksomheder, der anvender design, tjener mere og har mere positive forventninger til fremtiden, siger rektor Elsebeth Gerner Nielsen, som fredag bød velkommen til Designskolen Koldings Årsbrunch og Uddannelses- og Forskningsminister Sophie Carsten Nielsen.

I løbet af de sidste fire år har Designskolen Kolding været i kontakt med over 500 små og mellemstore virksomheder, som har valgt at bruge design som innovationsmotor. Og satsningen virker. Design skaber ikke bare vækst, resultaterne kan også ses direkte på bundlinjen.

Denne pointe uddybende Elsebeth Gerner Nielsen, da hun fredag bød velkommen til Designskolen Koldings Årsbrunch, som bl.a. blev besøgt af uddannelses- og forskningsminister Sophie Carsten Nielsen.

- Vi vil gerne være med til at skabe vækst i Danmark, og det kan design bidrage med. Vores opgave er derfor at gøre de studerende mere klar til at komme ud på arbejdsmarkedet. Derfor har vi bl.a. omlagt studievejledningen til et erhvervs- og karrierecenter, som skal følge kandidaterne, til de er i arbejde. Men vi ønsker også at gøre opmærksom på, at vores uddannelse er elitær, og at målet er at uddanne eliten. Det kan regeringen hjælpe med f.eks. ved at sikre selvstændig optagelse på kandidatuddannelsen, så vi kan koncentrere os om de dygtige bachelorer og samtidig øge optaget af dygtige udenlandske studerende, siger Elsebeth Gerner Nielsen.

Det var uddannelses- og forskningsminister Sophie Carsten Nielsen, som havde æren af at holde åbningstalen ved Årsbrunchen. Hun er enig med Elsebeth Gerner Nielsen i, at institutionerne hele tiden skal overveje, hvad de kan gøre for at omsætte undervisningens høje kvalitet til øget beskæftigelse for dimittenderne.

- Design giver værdi for virksomhederne og for den enkelte. Evnen til at kombinere æstetik og funktioner er vigtig. Designs økonomiske betydning er væsentlig og bliver ikke mindre i fremtiden. Heldigvis har vi i Danmark en lang og flot tradition for at bruge kreative erhverv til at skabe nye løsninger. Og så har vi dedikerede studerende, der knokler for at blive så dygtige som muligt. Vi skylder dem og samfundet, at de har reel udsigt til job, når de er færdige med deres uddannelse, siger Sofie Carsten Nielsen.

I forbindelse med årsbrunchen udgiver Designskolen Kolding en anderledes årsrapport, som er udarbejdet som et journalistisk nyhedsmagasin. Magasinet indeholder en lang række artikler, som handler om design i alle tænkelige afskygninger. Design af tøj, benproteser, tanghøstere og legetøj. Men også af processer. Design kan nemlig meget mere, end man skulle tro.