VIGGAs vision

Kan man dele tøj, så det bliver genbrugt mere end en gang? Det spørgsmål har forskere ved Designskolen Kolding og SDU søgt at finde svar på ved at kigge på i babytøj-konceptet VIGGA.

Vigga Svensson har tidligere drevet det bæredygtige tøjfirma Katvig, som lukkede i 2013, bl.a. fordi babytøjsvirksomheden brugte vores energi på at løse halvdelen af et problem.I 10 år syntes Katvig, de gjorde alt det rigtige.
- Vi lavede tøj af økologisk materiale, vi rensede ud i vores forsyningslinjer, og vi blev autoriteter på området for politikerne, fortalte Vigga Svensson ved en stor forskningskonference på Designskolen Kolding.
Men da de brugte Facebook til at spørge deres kunder om, hvor meget børnetøj de havde og hvor meget af det, de faktisk brugte, var svaret overraskende.
- Den gennemsnitlige familie har 200 stykker tøj til deres babyer. Heraf bruger de kun ca. 25 af dem, altså en ottendel, sagde Vigga Svensson.
- Børn vokser fra otte tøjstørrelser i alderen 0-2, og deres forældre køber i gennemsnit 270 stykker tøj i det tidsrum. Det, der når at blive brugt, bruges i gennemsnit kun 5-10 gange.

Det gav Vigga og hendes mand Peter Svensson sig til at regne på. Resultatet, de kom frem til, var at den gennemsnitlige børnefamilie kunne spare op til 70% af deres tøjbudget, hvis de bare ændrede lidt på deres forbrugsvaner. Hvis en sparkedragt kun bliver brugt syv gange, før den kommer på loftet, er det næsten lige meget hvor bæredygtigt, den er produceret.
Det førte i 2014 til tøjkonceptet VIGGA, som lagde fra land som et projekt med støtte fra Grøn Omstillingsfond og med bl.a. Designskolen Kolding, Erhvervsstyrelsen, Syddansk Universitet og PlanMiljø som samarbejdspartnere. 18 måneder senere har virksomheden 50.000 stykker børnetøj ude hos børnefamilier. Men modsat gængse tøjmærker, får VIGGA deres tøj tilbage igen.

Abonnementsordning

Forskere på Designskolen Kolding og SDU har igennem et par år arbejdet på at finde ud af, hvordan man kan dele tøj, så det bliver genbrugt mere end en gang ved netop at kigge på VIGGA. Målet er at vise veje til at forlænge tøjs levetid og derved skåne miljøet.
En central pointe er VIGGA’s forretningsmodel, der bygger på cirkulær økonomi. Igennem en abonnementsordning kan børnefamilier få tilsendt en mængde babytøj i høj kvalitet, og få det skiftet ud når guldklumpen alligevel er klar til at skifte størrelse. Kunderne sender tøjet tilbage med posten, og modtager noget, der er et par numre større. Konceptet blev udvalgt som verdens mest bæredygtige løsning inden for modebranchen 2015 af Sustainia til COP21. Det modtog desuden prisen for det mest innovative forretningskoncept inden for detailhandel 2015 af det europæiske detailnetværk Ebeltoft Group.

Men det er kun begyndelsen for virksomheden, som nu udvider til det internationale marked. Og ifølge Vigga Svensson er modebranchen kun lige begyndt at få øjnene op for bæredygtige forretningsmodellers enorme potentiale. ”Modebranchen fungerer ikke – den står for overudnyttelse af ressourcer, brug af farlige kemikalier, farlige arbejdsforhold og massivt spild fra brug-og-smid-væk-samfundet. Branchen spekulerer i ’Fast Fashion’ – det, der driver forretningen er, at der skal produceres så meget tøj som muligt i så dårlig kvalitet som muligt. Så kan det sælges billigt, og dets korte levetid gør, at forbrugeren snart skal ud og købe nyt igen”.

Holdbarhed og høj kvalitet er vejen frem
VIGGA har i stedet sat sig for at gøre høj kvalitet og holdbarhed til forretnings-driveren. Derfor er bæredygtighed, holdbarhed og høj kvalitet hjertet af forretningsmodellen. Designskolen Kolding har i en årrække forsket i modebranchen og i, hvordan den kan gøres mindre forurenende og mere bæredygtig uden at give køb på kvalitet og æstetisk værdi. Konklusionen har bl.a. været, at bæredygtighed ikke er noget, der kan hæftes på en eksisterende ’Fast Fashion’ forretningsmodel. Hvis det skal give mening skal forretningsmodellen, ligesom hos VIGGA, være det centrale punkt for virksomhedens strategi.

En af konferencens talere, Dorte Vigsø fra Erhvervsstyrelsen, kunne fortælle, at det i dag er ved at blive god forretning at lave noget, der varer længe. Danmarks potentiale for cirkulær økonomi er enormt. Omstilling til cirkulær økonomi kan f. eks. betyde et årligt bidrag på mellem 25 og 45 milliarder til nationalbruttoproduktet, mellem 7.000 og 13.000 jobs og op til 50% besparelser på råvarer og naturressourcer som f. eks. vand.

Designskolens rektor, Elsebeth Gerner Nielsen, sagde på konferencen, at VIGGA viser vejen mod fremtidens modebranche. ”Modebranchen kan ikke fortsætte ned ad den vej, den startede på i 1900-tallet. Vi må få øjnene op for, at vi må gå nye veje, for vi har kun en planet”.

Nogle af de nye veje blev vendt på konferencen, der bl.a. havde deltagelse af Erhvervsstyrelsen, Plan og Miljø, Designskolens forskere Anne Louise Bang, Louise Ravnløkke og Vibeke Riisberg, Trine Bruun Petersen fra Syddansk Universitet, og den vidt anerkendte britiske tekstilforsker Kate Fletcher fra London College of Fashion som keynote speaker.