Vil du følge med i hvor sund du er?

Designskolen Kolding efterlyser kvinder +65 med interesse for sundhed og nye design-ideer

-Måler du dit blodtryk ? Din puls ? Er du interesseret i at følge med i, hvor sund du er, hvordan din krop fungerer?
Er du +65 og bor i eget hjem? Og vil du hjælpe med at udvikle en sundheds-måler, så den bliver let at bruge?

Så vil Trine Højbak Møller Gøttsche fra Designskolen Kolding gerne høre fra dig. Hun forsker i accessory- og velfærdsdesign og er i gang med sin PhD. Målet med den undersøgelse, hun nu skal i gang med, er at finde ud, hvordan man skal designe sundhedsmåleren, så folk har lyst til at gå med den.

– Skal den udformes som et smykke? Skal vi prøve at væve målerne ind i en undertrøje, der sidder tæt til kroppen? Eller har du en bedre ide? spørger hun.

Den næste version
Den sundhedsmåler, der indgår i arbejdet, er udviklet af det danske firma Cortrium. Man bærer det på brystkassen, og det måler i dag hjerterytme, temperatur og åndedrættet. I den næste version vil den bl.a. også kunne måle blodtryk og iltmætning af blodet. Det giver den et reelt potentiale til at fungere som et hospital i hjemmet. I dag får man måleren spændt på med plaster.

-Det er meget effektivt, men skal man gå med det i lang tid, er der virkelig behov for noget andet, siger Trine Højbak Møller Gøttsche.
Hun synes også, måleren i dag signalerer alt for meget sygdom.

– For mange der bruger den er jo overhovedet ikke syge. De ønsker at sikre sig ikke at blive det, siger hun.

Foruden Trine Højbak Møller Gøttsche er der syv studerende med i projektet. De går på 3. år på skolens nye linje – Accessories – hvor de designer tilbehør som smykker, hatte, tørklæder, sko og bælter. Nu står de parat til at skabe en sundhedsmåler, brugerne vil opleve som pæn, rar at bruge. Noget, der ikke bare fortæller dem om deres krops tilstand, men også gør dem glad at tage på.
De, der deltager i projektet, bliver inviteret til et møde på Designskolen Kolding i uge 40, og projektet løber indtil kort før jul.

Du kan læse om måleren og firmaet bag, Cortrium.

Ring gerne til Trine Gøttsche, hvis du vil vide mere: 20 62 10 69