DesignCamp2018

PLAY - the design way

22. januar-2. februar 2018

Leg kan have en positiv indflydelse på mange, hvis ikke alle designprocesser og deres slutresultater. Det var antagelsen og drivkraften for dette års DesignCamp2018 på Designskolen Kolding, som viste, hvordan åbne og legende metoder kan fungere som katalysator for ideudvikling og strategisk design. Formålet med Campen var at give en (stærkt tiltrængt) vitaminindsprøjtning i form af opfindsomhed og nye måder at angribe udfordringer på, som kan resultere i bedre produkter og services for virksomheder og kunder.

De studerende skulle denne gang arbejde med konkrete udfordringer stillet til rådighed af:

• Arla
  • Danske Bank, IT
  • EYEBAB
  • Fredericia Kommune
  • Givskud Zoo
  • Ledon A/S
  • LEGO System A/S
  • LEGO House
  • LEGO Education
  • Nicolai for Børn
  • Peter Larsen Kaffe
  • Sprogeriet
  • Starbucks

Stærkt samarbejde
Designskolen Kolding har gennem ti år arbejdet med leg som begreb og specifikt med at integrere leg og spil i designprocesser. På dette års Camp slog vi os sammen med Produktdesign ved Syddansk Universitet og Sustainable Design ved Aalborg Universitet København samt en håndfuld tyske studerende for at skabe et stærkt set-up, der gik på tværs af fagligheder og kulturer. Vi havde desuden opbakning fra et af landets førende innovationsnetværk, nemlig D2i - Design to innovate.

Leg som en seriøs medspiller
Tidligere har man defineret leg som noget, der står uden for seriøse eller praktiske processer. På DesignCamp2018 gjorde vi op med den definition og lod legen spille hovedrollen. Vi kombinerede to principper: For det første det at interagere legende med brugere og interessenter i en designproces med det formål at aktivere vores alle sammens iboende opfindsomhed. Derudover at oversætte denne opfindsomhed til løsninger, som indeholder en grad af noget legende i ordets bredeste forstand.

Åben konference
DesignCamp2018 blev afsluttet med et brag af en konference med internationale oplægsholdere og udstilling af de studerendes legende og inspirerende løsninger. Konferencen foregik fredag den 2. februar og var åben for alle.

DesignCamp2018 - løsningerne

Play in all its rich variety is one of the highest achievements of the human species, alongside language, culture and technology. Indeed, without play, none of these other achievements would be possible.

Dr. David Whitebread

Play enables us to explore, practice and try out ways of tackling similar challenges in the real world. Skills like problem-solving, creativity, empathy, communication and teamwork all have their foundations in play.

The LEGO Foundation

The creation of something new is not accomplished by the intellect but by the play instinct.

Carl Jung, Swiss psychoanalyst (1874-1961)

Creativity and innovation are now driving the economy, reshaping entire industries and stimulating inclusive growth.

The 2014 OECD Forum

Creativity will be the 3rd most important work skill by 2020.

World Economic Forum, 2016

Frikvarter

Vi mødte nogle af samarbejdspartnerne og oplægsholderne til en snak om, hvilke superkræfter de godt gad at have - og hvorfor vi skal tage legen alvorligt!

Arrangører

DesignCamp2018 blev arrangeret af Laboratoriet for Leg & Design på Designskolen Kolding i samarbejde med SDU Produktdesign og AAU København Sustainable Design samt innovationsnetværket D2i - Design to innovate.

DesignCamp2018 blev realiseret med støtte fra Region Syddanmark og EU's Social Fond.

DesignCamp-konceptet

Siden 2009 har Designskolen Kolding hvert år afholdt en international DesignCamp, der over en periode på to uger samler danske og internationale studerende, virksomheder, designere, forskere og andre med interesse for design. Hvert år har Campen et aktuelt og samfundsrelevant tema, der belyses igennem åbne konferencedage, virkelighedsnære cases, samt en intens designproces, der munder ud i konkrete designkoncepter med udgangspunkt i årets tema.