D2i -

Vækst, Innovation, Konkurrencedygtighed, Kompetenceudvikling, Designtænkning
Projektledelse
Designskolen Kolding

Vækst og innovation gennem design!

Det er målet for D2i – Design to innovate, et fireårigt erhvervsfremmeprojekt finansieret af Region Syddanmark og EU der løber frem til 2015.

D2i er en netværksorganisation bestående af flere forskellige partnere: D2i Sekretariatet, Syddansk Universitet og Designskolen Kolding samt en lang række erhvervs- og offentlige partnere. D2i har til formål at øge anvendelsen af design i små og mellemstore virksomheder og derigennem øge deres innovationsevne og konkurrencekraft.

Formål
D2i tilbyder virksomheder og organisationer viden og værktøjer til at styrke deres innovationspotentialer og udvikle bedre produkter, services og interne processer. Designskolen Kolding står bag de udviklingsorienterede og kompetencegivende aktiviteter, som D2i tilbyder:

• Designkonsultationer – endags workshops for virksomheder og organisationer.
  • Designintroduktioner – skræddersyede kursusforløb på 2-6 dage for virksomheder og organisationer.
  • Design Updates – korte eftermiddagsmøder for alle med interesse i design og innovation.
  • Efteruddannelse for designere – 2-3 dages kursusforløb for professionelle designere.

Omdrejningspunktet for Designskolen Koldings aktiviteter i D2i er designtænkning og designmetoder. Undersøgelser viser, at virksomheder, der anvender design, har større omsætning end virksomheder, der ikke anvender design. Design kan beviseligt styrke virksomheder. Men hvad er design? Og designtænkning? For mange er design form og formgivning, æstetik og funktionalitet – tøj, kaffekander, møbler osv.. Men design er også vejen frem til produktet. Selve processen bag et produkt eller en service er også design. Designprocessen rummer en række metoder og værktøjer, som skaber nye indsigter og hjælper med at udvikle træfsikre, innovative løsninger, der igen kan føre til vækst i en virksomhed.