Elbilsrejseholdet

Samarbejdspartner
COWI, EVtest, Region Hovedstaden
2013-2015
Elbiler, kommuner, flådeanalyse, grøn transport
Projektledelse
COWI
Fra Designskolen
Mette Mikkelsen, Allan Schmidt

Det kan betale sig at køre i elbil

To års arbejde med at få flere elbiler ind i de kommunale vognparker nærmer sig afslutningen med gode resultater. Det kan betale sig at køre i elbil.

Det giver rigtig god mening at bruge elbiler, hvor man ved, de kan gøre en positiv forskel. Mange forbrugere er stadig skeptiske, når det kommer til elbilernes rækkevidde. Men når det drejer sig om biler i en kommunal vognpark, er det i mange tilfælde lettere at gennemskue, hvordan det reelle kørselsmønster ser ud – og ikke mindst om det skulle være muligt at spare penge.

Region Hovedstadens elbilsekretariat, Copenhagen Electric, udbød i 2013 opgaven, der lød på at hjælpe kommunerne i regionen i gang med at anskaffe sig flere elbiler.

Rådgivningsvirksomheden COWI fik opgaven i samarbejde med firmaet EVtest og Designskolen Kolding. Denne konstellation blev også kendt som Elbilsrejseholdet.

I løbet af de sidste to år har Elbilsrejseholdet besøgt 15 kommuner, og resultatet har været overraskende godt. COWI’s beregninger har nemlig påvist et enormt potentiale for besparelser i mange kommuner. Kommunerne kan i gennemsnit spare knap 160.000 kroner og 29 tons CO2 årligt, viser analysen, som COWI har foretaget blandt 11 kommuner i hovedstadsregionen. Bl.a. Gladsaxe og Rødovre Kommune har efterfølgende valgt at satse stort på at omstille deres vognparker til elektrisk drift.

COWI har stået for den overordnede projektstyring og udført detaljerede flådeanalyser. Konsulentvirksomheden EVtest har bidraget med ekspertviden på det tekniske område og givet kommunerne en væsentlig praktisk indsigt. Designskolen Kolding har bidraget med facilitering af workshops, der har gjort kommunerne opmærksomme på, hvilke udfordringer de står overfor, og hvilke tiltag der skal iværksættes for at forankre omstillingsprocessen.