Samarbejdspartner
Sygehus Sønderjylland i Aabenraa
Fra oktober 2014 til april 2015
Leg, helbredelse, fordybelse, bevægelse, udemiljøer
Projektledelse
Designskolen Kolding

Fristedet

Et kreativt samarbejde mellem på den ene side børn, unge og behandlere og på den anden side arkitekter og designere.

I projektet ’Fristedet’ ved Sygehus Sønderjylland i Aabenraa vil sygehuset sammen med Designskolen Kolding udvikle udemiljøer, der understøtter helbredelse af syge børn og unge gennem bevægelse og fordybelse. Et kreativt samarbejde mellem på den ene side børn, unge og behandlere (sygeplejersker, læger, pædagoger, fysioterapeuter) og på den anden side arkitekter og designere skal medvirke til at sikre at visionen opfyldes.

Det, man ved i dag, er, at fysisk aktivitet under sygdom fremmer helbredelse og sundhed, og Sygehus Sønderjyllands opfattelse er, at det - som sygehus - har en ekstra forpligtelse til at give de syge medborgere mulighed for at kunne udføre fysisk aktivitet, når de er indlagt, eller når de kommer til ambulante undersøgelser/behandlinger.

Designskolen Kolding medvirker som kreative sparringspartnere for at sikre en høj grad af visionær nytænkning. Designskolen sikrer endvidere en integration af det danske dna i design af leg, og derudover er der et fælles ønske om at udforske, hvorvidt de optimale rammer for leg kan være medskabende til en bedre helbredelse.

Formål
Det er et ønske, at ’Fristedet’ bygger bro ind i fremtiden med udemiljøer, der sikrer, at syge børn, unge og deres forældre får mulighed for forskellige fysiske aktiviteter både indenfor og udenfor. Der lægges endvidere vægt på, at både traditionelle og eksperimenterende miljøer indtænkes.

Mål
Målet med ’Fristedet’ er, at syge børn, unge og deres forældre og andre pårørende har et udeområde, hvor de fysisk kan udfolde sig, og hvor der også er plads til ro og fordybelse. ’Fristedet’ er placeret i børne- og ungeklinikken, Sygehus Sønderjylland i Aabenraa.