En prototype på vellykket integration

Ny forskningspublikation viser, hvordan man kan designe sig til succesfuld integration af flygtninge

I 2016 tog en gruppe dedikerede mode-, tekstil- og designforskere livtag med et relativt lukket dansk integrationssystem. Deres vision var at skabe et socialt netværk for flygtningekvinder gennem tekstile håndværk og på tværs af kulturforskelle. Med midler fra Innovationsfonden etablerede de THREAD, et unikt samarbejde mellem flygtninge, forskningsmiljøer og modeindustri i Danmark. Nu har de samlet projektets erfaringer og resultater i en veltilrettelagt publikation, som også udstyrer læseren med en konkret værktøjskasse til arbejdet med integration.

Empowerment, employment, entrepreneurship

- THREAD-projektet bruger mode og tekstil som løftestang og udnytter det skjulte potentiale, der ligger i flygtningekvindernes håndværksmæssige erfaringer og kundskaber. Målet var – og er fortsat – at give kvinderne et bedre personligt netværk og en økonomisk selvstændighed på den lange bane. Nøgleordene er empowerment, employment og entrepreneurship. Dermed giver projektet genlyd af både bæredygtighed og social inklusion, fortæller Else Skjold, modeforsker og en af forfatterne til publikationen.

Selve arbejdet med at udvikle den anderledes integrationsmodel blev i vid udstrækning drevet som en designproces, hvor man løbende udvikler og tester sin prototype.

- Vi havde fra begyndelsen stort fokus på at opbygge relationer med både flygtninge og beslutningstagere i systemet. Sammen med forskellige projektpartnere identificerede vi en række interessenter, både offentlige og private, og projektets fremdrift skete ved igen og igen at undersøge og udvikle initiativer sammen – nogle endte i blindgyder, andre i succes, fortæller Else Skjold.

Bag udgivelsen, som er forfattet af Marie-Louise Nosch, Jane Malcolm-Davies, Anne Louise Bang og Else Skjold, står Center for Tekstilforskning ved Københavns Universitet og Designskolen Kolding. Håbet er, at bogen vil vise værdien af at skabe meningsfyldte sociale fællesskaber og inspirere til nye politiske og praktiske vinkler på arbejdet med integration.

Værkstøjskassens indhold kort fortalt

• Identificer og aktiver dem, som deler din passion
  • Undersøg gældende love og hvordan de udmøntes
  • Vær fleksibel
  • Koncentrer dig om det lokale og det nære
  • Rekruter og påskøn kulturmæglerne, gatekeeperne og nøglepersonerne
  • Fokuser på den non-verbale kommunikation og tal i et velkendt sprog
  • Arranger sociale aktiviteter som dokumenterer færdigheder og vær åben for praktikmuligheder
  • Vis hvad deltagerne kan
  • Skab rum for læring der går begge veje
  • Forvent at der er følelser med i arbejdet
  • Vær udholdende
  • Find måder at samarbejde på
  • Opsæt meningsfulde succeskriterier
  • Fokuser på de langsigtede fordele

Bag THREAD
THREAD er finansieret af Innovationsfonden og udført af Center for Tekstilforskning på Københavns Universitet, Københavns Professionshøjskole, Designskolen Kolding, Vikingelandsbyen på Sjælland og med hjælp fra designfirmaerne Igne Oya og Vibskov, NGOen FAKTI, virksomheden TermPlus, og Gloabl Refugee studies på Aalborg Universitet.