Rektor for Designskolen Kolding skal se på ny karakterskala

14 eksperter udpeget af regeringen til at komme med et udspil

Den nuværende 7-trinsskala skal på pension. Berømmelseskriterierne har nemlig vist sig at have en til flere udfordringer, og regeringen har nu nedsat et ekspertpanel, der til efteråret skal komme med et nyt udspil, der kan erstatte den nuværende skala. En af dem er rektor for Designskolen Kolding Lene Tanggaard:

- Jeg glæder mig meget til at bidrage til dette vigtige arbejde med at give et bud på en ny karakterskala, siger hun.

De i alt 14 medlemmer af kommissionen er personligt udpeget af Undervisningsministeren og Forsknings- og Uddannelsesministeren. Lene Tanggaard har i mange år forsket i sammenhængen mellem kreativitet, læreprocesser og design af evalueringspraksisser. Med en årelang interesse for skole, uddannelse og en vis erfaring med selv at give karakterer går hun til opgaven med både viden og velvillighed:

- Jeg vil tillade mig at være forholdvis åbensindet i forhold til de analyser, vi skal lave. Vi skal jo helst blive klogere sammen undervejs, skriver hun på sin Facebookprofil.

13-tallets renæssance?
Eksperterne har fået til opgave at opstille mulige modeller for en ændret karakterskala, der løser nogle af de udfordringer, der har vist sig ved brug af 7-trinsskalaen. Panelet skal bl.a. diskutere fordele og ulemper ved en eventuel genskabelse af 13-skalaen. Sikkert bliver det, at modellerne skal kunne anvendes på samme måde i hele uddannelsessystemet. Skalaerne skal være absolutte med eksplicitte læringsmål. Det skal være muligt at udregne gennemsnit. Der skal ikke kunne gives minuskarakterer og skalaen skal være anvendelig internationalt.

Formanden for gruppen bliver Per Holten-Andersen, der tidligere fungerede som rektor for CBS. Han får, udover Lene Tanggaard, blandt andet følgeskab af rektorerne Hanne Leth Andersen fra RUC, Camilla Hutters fra Københavns Professionshøjskole, Hanne Beermann, Professionshøjskolen UCN, Jesper Arkil, Arkil Holding A/S, Lars Ulriksen, Københavns Universitet, Marianne Kvist, Sølvgade Skole, Martin Mejlgaard, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Nanna Højlund, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Rasmus Holme, Lærerstuderendes Landskreds, René La Cour Sell, De Erhvervsøkonomiske Universitetsuddannelser, Signe Tolstrup Mathiasen, Danske Studerendes Fællesråd og Søren Hindsholm, Nørresundby Gymnasium og HF.