Der er rift om designuddannelsen

Markant flere har fået øje på Designskolen Koldings kandidatuddannelse

Det bliver den rene stoledans, når de ledige studiepladser på Designskolen Koldings kandidatuddannelser Design for People, Design for Planet og Design for Play skal besættes. Med 288 ansøgninger er der sket en stigning på næsten 20 % sammenlignet med de 244, som Designskolen Kolding fik i fjor. Og den øgede interesse glæder prorektor Lone Dalsgaard André.

- Det er dejligt, at vi har en stigning i antallet af ansøgninger til vores kandidatuddannelse. Især er det glædeligt, at stadig flere studerende fra andre professionsbacheloruddannelser også finder vej til vores skole. At så mange forskellige bachelorer ønsker at sætte deres kernefaglighed i spil i vores tematiske kandidatuddannelser lover godt for fremtiden, siger Lone Dalsgaard André.

Klassisk designfaglighed
Designskolen Kolding har indenfor de seneste år søsat de nye kandidatuddannelser Design for People, Design for Planet og Design for Play ud fra et ønske om i endnu højere grad at uddanne designere, som både har en faglig dybde og samtidigt brede kompetencer til at samarbejde på tværs af designfagene.

- Vi ønsker, at de studerende forstår at sætte deres faglighed i spil i en samfundsmæssig kontekst. People, Planet og Play er temaer, som vi i forvejen arbejder dedikeret med både i vores undervisning og i vores forsknings- og udviklingsarbejde, fortæller uddannelseschef Eva Kappel.

Design til folket
Med et felt på 120 ud af de 288 placerer Design for People sig i front med flest ansøgninger. Programansvarlig for Design for People har et bud på, hvad årsagen kan være:

- Vi adresserer mange af de samfundsmæssige problemer, som vi står i, og som vi forventeligt kommer til at stå endnu mere i i fremtiden. Så uddannelsen har en enorm relevans, og det tiltaler mange, tror jeg, fortæller Anne Corlin.

Svar på ansøgning
De mange ansøgere kan forvente svar på, om netop de er kommet gennem nåleøjet i begyndelsen af juni. Optagelse sker på baggrund af ansøgeres evner og motivation koblet med en relevant uddannelse på bachelor-niveau eller tilsvarende.