Spild af vores Tid?

Prisvindende designer Maria Viftrup og Designskolen Kolding inviterer til en anderledes oplevelse af affaldssortering under Trekantområdets Festuge

Hvad hvis affald var smukt? Ville det så egentlig stadig være affald? ”Det afhænger jo af øjnene, der ser”, siger Maria Viftrup.

Maria Viftrup er netop blevet færdig som designer på Designskolen Kolding, hvor det meste af hendes studietid er gået med at undersøge materialer og forstå spild. Senest indbragte arbejdet med materialer hende en Danish Design Award i kategorien ’Young Talent’.

Det handler om at få folk til at se det smukke i affald, når Designskolen Kolding og Maria Viftrup inviterer besøgende til social affaldssortering i Biblioteksparken i Kolding den 23. - 30. august. Her kan besøgende bl.a. være med til at sortere, i forvejen vasket, affald ved et 4 ½ meter langt transportbånd.

Tidsspild?
Under titlen ’Spild af vores Tid?’ fungerer transportbåndet som et arbejdende værksted, hvor deltagerne har mulighed for at tale sammen om affald og forbrug. De kan forundres, inspireres og slutteligt indgå aktivt i skabelsen af et fælles kunstværk - et arkiv over interessant affald. Især den konkrete og ’hands-on’ oplevelse med affaldet vækker naturligt en nysgerrighed hos folk, der leder til åbne samtaler om ressourcer, materialer, bæredygtighed og verdens udvikling. Og det er netop den nysgerrige samtale, der kan få folk til at ændre syn eller ståsted - hvilket er ønsket med hele projektet.

”Nysgerrighed er en vigtig drivkraft i en bæredygtig udvikling, og er meget sjovere end løftede pegefingre og dårlig samvittighed. Når vi er nysgerrige, begynder vi at stille spørgsmål, og når man selv stiller spørgsmål og opsøger viden, så føler man sig meget mere engageret i at handle. Så kan alle være med, og bæredygtighed skal jo ikke bare være noget for eliten,” Maria Viftrup.

Alle er velkomne
Jo flere, jo bedre! Så kom og få en sjov og anderledes oplevelse i Biblioteksparken foran Kolding Bibliotek. Transportbåndet starter op første gang fredag den 23. august kl 16.00.
Arrangementet er gratis.

Åbningstider i festugen: