Studerende fra
udlandet

Designskolen Kolding modtager årligt ca. 40 studerende gennem forskellige udvekslingsprogrammer, som Erasmus, Nordplus, bilaterale institutionsaftaler og individuelle aftaler.

Deadline for ansøgning
Designskolen modtager udvekslingsstuderende i forårssemestret. Udvekslingen foregår på 2. studieår, 4. semester: Du kan uploade din ansøgning mellem 1. september 1. oktober. Ansøgning startes ved at klikke på billedet øverst på siden, hvorpå ansøgningsskemaet åbnes. Forårssemestret begynder 1. januar og slutter 30 juni. Undervisningen begynder midt i januar. Udveksling kan foregå på følgende studieretninger: Mode, tekstil, industrielt design, kommunikationsdesign og accessory design.

Du vil i forbindelse med din ansøgning blive bedt om at svare på, hvilken kategori du ansøger under. Enten Erasmus, Nordplus, Institutional eller Individual Applicant. De fire kategorier er beskrevet nedenfor. Efter ansøgningsfristens udløb bliver ansøgningerne vurderet af de relevante udvalg, og du modtager email-svar fra det internationale kontor inden for en måned.

Partnerinstitutioner
Designskolen samarbejder med danske og internationale partnerinstitutioner i forbindelse med fælles projekter, studenter- og medarbejderudveksling og forskning. Download oversigten til højre.

Erasmus

Studerende, der studerer på institutioner i Europa, som Designskolen Kolding har indgået en Erasmus-aftale med, kan søge om et udvekslingsophold på skolen. Ansøgningen, som skal sendes af værtsinstitutionen til Designskolen Koldings internationale kontor, skal indeholde:

• Portfolio CV
  • En karakterudskrift
  • Et motivationsbrev med information om ønsket studieretning, semester, begrundelse for valg af Designskolen Kolding og formål med udvekslingen

Nordplus

Studerende, der studerer på en af samarbejdsinstitutionerne i Cirrus-netværket, kan søge om et udvekslingsophold under Nordplus-programmet.

• Se nærmere på Cirrus’s website for ansøgningsblanket til Nordplus stipendium

Bilaterale institutionsaftaler

Studerende, der studerer på en af Designskolen Koldings internationale samarbejdsinstitutioner udenfor Europa, kan søge om et udvekslingsophold under programmet for bilaterale institutionsaftaler.

Individuelle aftaler

Studerende, der studerer på en institution, som Designskolen Kolding ikke har en udvekslingsaftale med, kan søge om et gæsteophold.

Har den studerende ikke-EU nationalitet, pålægges en studieafgift på 7.000 Euro pr. semester. Dette betales umiddelbart efter bekræftelse på optagelse.

Ansøgningen, som skal sendes af værtsinstitutionen/eller den studerende selv til Designskolen Koldings internationale kontor, skal indeholde:

• Bevis på matrikulering
  • Er vedkommende ikke studerende, skal der vedlægges bevis for tidligere uddannelse
  • Baggrundsmateriale på institutionen

Legater for internationale studerende

Designskolen Kolding tilbyder ikke legater, men der er mulighed for at søge støtte via andre kanaler. Se links.

Oplysninger om legater
EU’s database Ploteus lister en lang række muligheder for legater til bade EU- og ikke-EU-studerende. Ph.d.-studerende og forskere derimod kan finde god hjælp på European Researchers' Mobility Portal.

Statens Uddannelsesstøtte (SU)
Der gives normalt kun SU til danskere. Der er dog mulighed for at opnå SU-støtte, hvis du er international studerende. Denne støtte ydes i forhold til:

For information gå til: Danish Education Support Agency.

Kontakt

For yderligere information kontakt det internationale kontor. Designskolen Koldings internationale kontor er bredt forankret i uddannelsen og forskningen på skolen. Kontoret fungerer som strategisk samarbejdspartner på tværs af skolens institutter, udviklingsafdeling og ledelse. Kontoret arbejder med emner som internationale studenter- og lærerudvekslinger, praktik, tværnationale samarbejdsprojekter og strategisk udvikling.