The Play in Playful Learning

Ph.d.-projekt

Fakta

Projekttype
Ph.d.-projekt
Projektperiode
01.04. 2020 –
Projektledelse
Martha Lagoni
Samarbejdspartnere
Undervisere og studerende på pædagoguddannelsen Jelling (UCL) UCL, AFIPS (Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund)
Deltagere fra Designskolen Kolding
Eva Brandt (Hovedvejleder)
Videngrundlag
Forskning

Om projektet

The ”Play” in Playful Learning er et praksisbaseret designforskningsprojekt, som undersøger hvordan dramaturgisk tænkning kan bidrage til at udvikle playful learning designs på pædagoguddannelsen.

Hverdagen i daginstitutioner og skoler stiller krav til den professionelle pædagogs evne til arbejde skabende, problemløsende og kreativt. Det fordrer et eksplorativt og praksisbaseret uddannelses – og læringsmiljø, hvor studerende arbejder med at improvisere, forestille sig forskellige perspektiver på udfordringer, afprøve handlemuligheder og reflektere over mulige scenarier.

Blandt undervisere har dette skabt en interesse for at inddrage rollespil, simulationer og fiktive scenarier i undervisningen. Det skaber behov for praksisbaseret forskning, der eksperimenterer med og undersøger didaktik i et krydsfelt mellem dramaturgisk vidensgrundlag og praksis, drama og teaterpædagogiske metoder og teknikker samt professionsuddannelsernes lærings – og praksisfelt.

Formål

Formålet med forskningen er at undersøge, hvordan en dramaturgisk tilgang til playful learning kan understøtte studerendes forudsætninger for at tænke, handle og arbejde kreativt i deres fremtidige pædagogiske praksis.

Kernen i designprocesserne er at co-designe, og udvikle sammen med undervisere og afprøve og undersøge designs sammen med undervisere og studerende.

Metoder og resultater

Projektet er et praksisbaseret designforskningsprojekt, hvor playful learning designs undersøges gennem eksperimenter i et designforskningsprogram.

Kernen i projektets designforskningsprogram  er undervisning, hvor studerende lærer i, med og af ”hvad nu hvis” og ”som om”. 

Metodologisk kombinerer projektet  dramaturgisk tænkning, analyse og praksis med forskning gennem design og eksperimenter. 

 

Kontakt

This website uses cookies

We use cookies to integrate with our video provider and for anonymized website traffic statistics.
Cookies are small text files stored on your device, which let's a vendor know not who you are, but that your visit across different pages in the website is from the same browser on that device, and hence probably from the same visitor.

If you at some point logged in or identified yourself on our site or at one of the third party services below, your personal data may have been associated with some of these cookies.

You may opt out of all non strictly necessary cookies.

Read moreRead less

Social media cookies allows us to integrate with well known social media platforms with the purpose of a mixture of marketing, statistics and social interactions on the third party platform.
Neccesary to display YouTube videos