Open lecture

Bæredygtighed og materialer

Kom til forelæsning om industrielle symbioser og designerens potentielle rolle(r) ved ph.d.-studerende Luca Alessandrini

Mandag den 12. december 2022 kl. 15-16.30 inviterer Designskolen Kolding i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster til forelæsning med Luca Alessandrini. Som ph.d.-studerende vil Luca Alessandrini dele baggrunden for og indsigter fra sit igangværende projekt. Med udgangspunkt i begrebet ’industrielle symbioser’ undersøger han relationen mellem bæredygtighed og materialer for at understøtte cirkulære ressourcestrømme og proceskæder.

Til forelæsningen vil Luca beskrive den overordnede projekttilgang, inddrage eksisterende materialebaserede case-eksempler fra hele verden, udfolde potentielle industrielle symbioser med udgangspunkt i italienske regioner og baseret på affaldsressourcer og hvordan dette potentielt kan overføres til andre kulturelle og geografiske områder.

Hvad kan man som virksomhed få ud af at deltage?
Som virksomhed kan du få indsigt i potentielle nye ressourcestrømme og inspiration fra casestudier til at udforske nye råmaterialer, processer eller anvendelser i relation til din virksomhed. Det vil efter eventet være muligt at indgå yderligere dialog med Luca omkring eventuelle ressourcer til/fra jeres virksomhed

Hvad kan man som studerende få ud af at deltage?
Som studerende kan du få viden omkring, hvordan man kan bygge bro mellem forskning og industri, få værdifulde indsigter fra casestudier og få inspiration i forhold til brug af analytiske og syntesedrevne metoder.

Fysisk og online deltagelse
Forelæsningen foregår mandag den 12. december kl. 15.00-16.30 i Auditorium 0.2 på Designskolen Kolding, Ågade 10, 6000 Kolding, og du kan deltage enten fysisk eller online.

Tilmeld dig via Podio:

Fysisk: https://podio.com/webforms/20925986/1441957?fields[event]=2299817828

Online: https://podio.com/webforms/20925986/1441957?fields[event]=2299819582

Forelæsningen foregår på engelsk og arrangeres i samarbejde med Lifestyle & DesignCluster’ MaterialeHub.

Foto credit:
[1] Indianes - Iván Rojas & Diana Feliu; [2] Piñatex - Carmen Hijosa; [3] Nebula – Studio Mirei; [4] Agricola – Gionatan Gatto; [5] Biogusto; [6] Marinatex - Lucy Hughes; [7] Hidden Beauty - Clemence Grouin-Rigaux; [8] Nat-2 - Shahar Livne; [9] Skooby Packaging – MakeGrowLab; [10] Bioplastic skin - Valdís Steinars; [11] Cabbtex– Lucky Nelly; [12] Artichoke packaging – LIT; [13] Koji S6 – Decafè; [14] Trebodur – Cooper River Distillers; [15] Ohmie – Krill Design; [16] Beer made leather - Mi Zhou; [17] Anima – Kosuke Araki; [18] Chewing gum made skateboard wheels - Hugo Maupetit and Vivian Fischer; [19] Eggshell ceramics - Atelier Lvdw; [20] AuReus- Carvey Ehren Maigue