Værksteder

Værkstedsfaciliteter på Designskolen Kolding

På designskolen har du adgang til en række værkstedsfaciliteter efter forudgående instruktion. I værkstederne kan du arbejde med materialer og producere prototyper og konstant udvikle dit talent i relation til netop dit speciale.

Learn more about the workshops

Tekstil
Beklædning
3D Form
Metal- og smykkeværksted

Find flere værksteder ↓

Play

Play-værkstedet skaber rum for legende interaktion og tværfaglig co-creation. Her kan du bygge og brainstorme med materialer, eksperimentere, agere, fordybe dig og reflektere. Materialer er sponsoreret af LEGO Fonden.

Industrielt design

På værkstedet kan du arbejde med et bredt udvalg af materialer og teknologier, som hver især indgår i ID-designprocessen – fra de tidligste grove skitsemodeller til gennemdetaljerede skuemodeller, der knapt er til at skelne fra færdige industriprodukter. Skolen lægger vægt på at integrere det fysiske modelarbejde i værkstedet med virtuel 3D-modellering i CAD-programmer, og værkstedet rummer rapid prototyping-maskiner såsom en 3D printer og en computerstyret modelfræser. Derudover råder værkstedet over alt nødvendigt håndværktøj samt professionelle specialmaskiner til bearbejdning af træ, metal, plast og særlige ID-modelmaterialer som skum og CibaTool. Der er faciliteter til sprøjtemaling af modeller og et velassorteret materialelager.

Hacker Lab

I Hacker Lab kan du gennem eksperimenter og workshops udvikle og teste en bred vifte af værktøjer, teknikker, udstyr og software via en open-source inspireret DYI-tilgang og samarbejde på tværs af afdelinger og Internettet. Gå på opdagelse i den digitale teknologi. Lær mens du gør. Og kombiner teknologi og design på nye og kreative måder.

Sy-værksted

Værkstedet stiller industrielle symaskiner og overlockere af mærket Juki til rådighed samt skruepresse med værktøjer til at fastgøre knapper, nitter m.v. Du finder også en PC, som kører på CLO-3D og en plotter til at plotte og skære mønstre. Der er masser af ekstra nåle, sytråd osv. I damprummet er der industrielle dampstationer, strygebrætter og en varmepresse for påsætning af bindematerialer på tekstiler.

Strik

Strikværkstedet har adgang til et stort lager af garn fra hele verden og giver dig dermed de bedste forudsætninger for at undersøge og eksperimentere med forskellige typer af materialer. Analoge Silverreed maskiner og industrielle fladstrikkere med varierende gauge er til rådighed samt to digitale Stoll strikkemaskiner, CMS 303 og 530 med tilhørende M1plus til programmering. Der er ligeledes adgang til en jersey overlocker samt en linker til finish.

Væv

Værkstedet for væv indeholder en række forskellige væve som er velegnede til forskellige formål. De klassiske analoge væve er gode til at forstå principperne bag vævekunsten. Når der skal arbejdes med mere komplekse konstruktioner, kan anvendes computerstyrede dobby væve eller TC-1 og TC-2 jacquard-væve. Der er adgang til et garnlager med inspiration fra hele verden samt udstyr til at lave egne garner.

Sko, taske og læder

Værkstedet er udstyret med en variation af industrielle lædermaskiner, skærfere og en spaltemaskine. Værkstedet råder også over en lang række industrimaskiner til produktion af sko og tasker og et bredt udvalg af forskellige håndværktøj. Materialer, læder og tekstiler sponsoreres af Ecco.

Swarovski

Værkstedet rummer en bred vifte af krystalprodukter. Du kan arbejde med de mange anvendelsesmuligheder og overfladeteknikker, som kan kombineres med 3D print, smykker, tekstiler og læder. Krystaller sponsoreres af Swarovski.

Pels

På værkstedet har du mulighed for at implementere pels i dine kollektioner, projekter og accessories. Specialredskaber til udførelse af bundtmager-arbejde såsom borde, maskiner og værktøjer er disponibelt, herunder strækkebrætter, symaskiner til pels og diverse håndredskaber. Ligeledes er der forskellige pelstyper til rådighed.

Tekstil-print

Værkstedet indeholder et bredt udvalg af udstyr og materialer, herunder tekstiler og farvestoffer med forskellige egenskaber til både analogt rammetryk - og digital-print. Der er også et stort antal trykborde, et farve-laboratorium, et mørkekammer til overførsel af rammetryk, to digital-printere til stof og to varmepressere.

Foto studio

Her finder du alt, du behøver for at tage fantastiske billeder af dine projekter: flash, fotolamper, tripods, baggrunde, fotobord (du kan låne kameraer m.v. hos afdelingen for AV-udstyr).

Medieværksted

Designskolens Medieværksted varetager al intern og ekstern kommunikation relateret til skolen. Vi producerer indhold til hjemmeside, sociale medier, video, podcasts og laver events. Hos os kan du få hjælp og sparring til sociale medier, presse, foto, udstillinger, publikationer, grafisk identitet etc.

Du kan finde designmanual, fotos, guidelines og meget mere i vores mediekit.

Lasercut

I lasercutværkstedet kan du skære færdige produkter i mange forskellige typer af materialer, fx akryl (PMMA), karton, papir, polyethylen, MDF, træ og læder.

Digital print

Her kan du printe prototyper, reservedele eller fremstille færdige produkter i 3D.

Metal- og smykkeværksted

Værkstedet er indrettet som et klassisk smykkeværksted udstyret med arbejdsborde og forskelligt værktøj til bearbejdning af metal, plast, træ, horn og meget mere.

Der er mulighed for at kombinere digitalt print og fremstilling af gummiforme til voksmodeller i smykkeværkstedet – og derefter få disse støbt i metaller som bronze, messing, sølv og guld.

Letterpress