Om

forskning og udvikling

Nordes

Hånd og ånd

Vi stræber efter at være førende inden for designforskning i Danmark og internationalt. Vores forskning handler både om at skabe erkendelser gennem materialer og hændernes arbejde og gennem traditionelle videnskabelige eksperimenter.

Designskolen Koldings Videnstrategi 2018-2021

Tre fokusområder

I forhold til vidensopbygning har vi valgt at etablere tre laboratorier, som sætter design i spil i forhold til tre primære områder: Bæredygtighed, socialt design og leg. Vi mener, at det er inden for disse tre felter, at vi især kan bidrage til udviklingen af dansk design, samtidig med at vi adresserer globale muligheder og udfordringer. Hvis vi gør det godt, kan Danmark blive et udstillingsvindue for designløsninger, resten af verden kunne gøre til deres.

Laboratorier

Forskning og udvikling gennem design

Laboratorierne genererer viden og eksempler på, hvordan design bidrager til udvikling og implementering af meningsfulde produkter, services og systemer med udgangspunkt i praksis og den kunstneriske tilgang til faget.

Projekter bæredygtighed

I dialog med virkeligheden

Vi forsker i tæt samarbejde med private og offentlige virksomheder og designere og forskere fra andre uddannelsesinstitutioner. På den måde er vi med til at øge forståelsen af den vigtige rolle, som design spiller for nytænkning og udvikling af alle dele af vores samfund – lige fra den oplevelse man får som patient på et sygehus til den måde vi dygtiggør vores børn på til fortsat fornyelse og vækstskabelse i virksomheder, kulturliv og velfærdssektoren i bred forstand. Designforskningen giver os begreber at tale ud fra og metoder til at handle.

Mød forskerne

Formidling

Vores team af forskere prioriterer at formidle deres arbejde i forskellige formater og på forskellige platforme. Du kan opleve et udsnit her.

Publikationer

Rektors blog

Forskningsportal

Adjungerede professorer

Vi har tilknyttet en række fagligt stærke og anerkendte designere som adjungerede professorer. De beriger samspillet mellem designforskning og designpraksis – og ikke mindst uddannelsen, hvor professorerne fungerer som inspiratorer og faglige sparringspartnere.

Adjungerede professorer

Skal vi samarbejde?

Som virksomhed eller organisation kan man indgå i forskningssamarbejde med Designskolen Kolding og få adgang til – og være med til at skabe – den nyeste, forskningsbaserede viden inden for design.

Samarbejde

Ph.d.-program

Vi har et veletableret ph.d.-program. Uddannelsen kvalificerer dig til at varetage forsknings-, udviklings og undervisningsopgaver på internationalt niveau i både den private og offentlige sektor.

Ph.d.-program og FAQ

Udvalgte ph.d.-projekter