DigiHub

Hvad er DigiHub?

Designskolen Kolding (DSKD) har gennem Digitaliseringspuljen og Digitaliseringsboost etableret en Digital Designhub, der har til formål dels at etablere erhvervssamarbejder omkring digital udvikling og transformation baseret på skolens designtænkningsmetoder, dels at bygge bro mellem disse samarbejder og Designskolens forskning og undervisning.

Som et element i disse samarbejder bliver nyuddannede designere forbundet med højteknologiske virksomheder med behov for at anvende design som et udviklings- og eksportparameter, og det vil både styrke deres kompetencer og erfaringer og give dem kontakter og jobmuligheder i industrien.

For eksempel udvikler DSKD sammen med Nordbo Robotics robotter til poleringsindustrien på det kinesiske marked og sammen med VisBlue interfaces til husbatterier, der kan giver en konstant forsyning af grøn energi uanset vindforhold. Skolen har endvidere et meget tæt samarbejde med en række større virksomheder, bl.a. LEGO og ECCO, som begge er førende inden for teknologianvendelse.

 

Konkrete digitale projekter

Datavisualisering - projekter med at omsætte Nasa’s omfattende og offentligt tilgængelige data til en alment forståelig, visuel formidling. Erhvervssamarbejde om udvikling af tilsvarende datavisualisering omkring smart energilagring.

Spildesign - projekter i et spænd fra definition af grundlæggende spilleregler til udvikling af interaktionsprincipper samt kodning af spil-prototyper og design af den digitale berøringsflade. Erhvervssamarbejde omkring udvikling af digitalt styret fodboldtræning.

Kortlægning, version 4.0, af tekstil- og modeindustriens anvendelse af software og teknologi i udvikling og produktion. Kortlægningen skal sikre, at DSKD fortsat er på forkant med de digitale og teknologiske tendenser i markedet.

Regionale og nationale samarbejder

• +800 SMV’er har gennem de seneste år været igennem et forløb på Designskolen Kolding i forretningsudvikling – meget ofte med en digitalt-teknologisk klangbund og altid baseret på designtænkningsmetoder, der er uovertrufne til at bringe nye ind- sigter i spil og krydse faglighedernes forskellige styrker til innovativ tænkning.

• D2i – Design to innovate

• Det nationale Digitaliseringsboost

• Det regionale Digital Omstilling - Innovationssamarbejder

• Det nationale Sprint:Digital

Potentialet i arbejdet med digitale teknologier

Den dygtige designer har en indsigt i både digitale, teknologiske og videnskabelige fagområder og kan med sin designtænkning, sit håndværk og sin kreativitet indgå i et frugtbart udviklingssamarbejde med en række andre fagligheder. På DSKD er det vores overbevisning, at netop designerens evne til at fungere som katalysator for den type samarbejde rummer et enormt potentiale, og vores erfaringer er, at resultatet bliver mere intuitive og brugerorienterede digitale/teknologiske produkter og tjenester.

På DSKD’s uddannelser klæder vi designerne på til denne rolle ved at udvide tidligere tiders rendyrkede fokus på form og funktion til også at omfatte fag og kurser i relevante teknologiske og videnskabelige områder

Designskolen Koldings mangesidede samarbejder med kommuner, regioner og private virksomheder inden for servicedesign, velfærdsteknologi, produktionsteknologi og digital innovation og transformation – alt sammen på en bund af brugerindsigt og co-creation med andre interessenter – har vist, at potentialet er enormt, og at alle parter profiterer af samarbejdet. Blandt de aktiviteter, som kan være med til at indfri potentialet, og som vi allerede nu har i kikkerten, er:

• Udbygning af 3D-værkstedet med mulighed for at skabe mere fleksible konstruk- tioner i pulverbaseret print, der også åbner for brug af nye materialetyper som fx metal

• Udbygning af 3D-værkstedet med større printere, så vi kan arbejde i betydeligt større konstruktioner end nu

• Udbygning af 3D-værkstedet med en større og mere præcis 3D-scanner, der både kan scanne objekter og kropsdele med henblik på design af præcise og individual- iserede produkter

• Gengivelse af materialer på digitale avatars – det kropslige perspektiv (ny software har ramt markedet, men endnu ikke industrien)

• Udvidede kompetencer inden for velfærdsteknologi, miljøteknologi og oplevelses- baseret teknologi, som vores Labs for People, Planet og Play i forvejen har en styrke- position indenfor

• Viden, kompetencer og teknologi inden for machine learning og AI med henblik på samarbejder inden for robotindustrien

• Etablering af samarbejder med teknologiklyngen i Odense (og gerne andre virksom- heder også) om Augmented reality (AR), Virtual reality (VR) og Robotics. Disse nye felter vil bl.a. kræve erhvervelse af 3D-kameraer, særlige projektorer mv. • Etablering af forskningsprojekter inden for anvendt teknologi og digitalisering og med et designperspektiv

• Kortlægning af yderligere samarbejdsmuligheder med virksomheder, organisationer, fablabs mv. 

Kontakt