Både politimand og vicevært

Mit navn er Frederik Thrane, og jeg bor i Dallas, Texas, sammen med min hustru og min søn. I øjeblikket arbejder jeg for SKAGEN, et brand, der er grundlagt af danskere, men som blev købt af Fossil Inc. i 2012. Jeg er kreativ direktør – populært sagt betyder det, at jeg vogter over virksomhedens brand og også er dens vicevært! Jeg sørger for, at de værktøjer, som de forskellige designere har brug for, er tilgængelige: Jeg udvikler sæsonbetonede retninger for tema, farver, materialer, finish og teknikker og sikrer, at de dækker både ure, smykker og læder. Jeg arbejder med de forskellige designteams for at sikre, at produktlinien har et ensartet look, og at den afspejler vores brands forankring i danske designværdier og principper.

Ud over vores produkter arbejder vi på at sikre, at det image, vi præsenterer – det visuelle, det verbale samt hvordan selve brandet ser ud og føles – er på linie med den fundamentale filosofi. Vi arbejder med fotokampagner og virksomhedssamarbejder og også med brandinitiativer. Et eksempel på et brandinitiativ er udviklingen af vores Smart technology, vores "Connected" kategori, hvor vi tager stilling til den fornemmelse, vi ønsker at formidle i samspillet med vores produkter og de understøttende apps.

Min rolle hos SKAGEN er min første ikke-produktspecifikke rolle. Før jeg blev ansat hos SKAGEN, arbejdede jeg for Levi’s i San Francisco som del af et stort og udfordrende projekt, der skulle globalisere produktlinien. Jeg var ansvarlig for vores ’White tab’ ‘non denim bottoms’ bukser. Det var hos Levi’s, jeg blev introduceret til bæredygtighed som en af mærkets tre designsøjler (innovation og godt håndværk er de to andre). Bæredygtighed som en integreret del af designprocessen er blevet en af mine vigtigste værdier, og jeg arbejder hårdt på at gennemføre det samme hos SKAGEN og hos Fossil Inc.

Før jeg kom til Levi’s arbejdede jeg for Andrew Buckler i New York, hvor jeg var designansvarlig for produktlinien og også involveret i produktionen af hver enkelt kollektion. Før jeg rejste fra Danmark, arbejdede jeg for GABBA i Kolding. Jeg blev ansat samme uge, jeg tog min afgangseksamen fra Designskolen Kolding, og jeg arbejdede for GABBA i tre år som ansvarlig for denim, overtøj og strik. Jeg har et mangeårigt samarbejde med Kopenhagen Fur, der går tilbage til 2005, hvor jeg vandt Den Gyldne Pelsnål. Mit konsulentvirke for Kopenhagen Fur, og også arbejdet med min personlige lædertaske og accessories, har altid været en inspiration og et fristed fra min fuldtidsbeskæftigelse.

Da jeg var elev på Designskolen Kolding, var Annette Meyer leder af modeafdelingen. Annette havde studeret i Antwerpen og bragte en gruppe undervisere med sig fra Antwerpen. De fik stor betydning for mig. Jeg blev venner med en af vores undervisere, Kentroy Yearwood, og arbejdede i sommerpraktik for ham i Amsterdam. Jeg havde også et praktikjob hos mit idol, Dirk Schoenberger, i Antwerpen. Endvidere arbejdede jeg i min studietid som praktikant for Bestseller i Brande. Mine praktikophold bidrog til at forme mine ideer om, hvad jeg kan lide at lave, og hvordan jeg gerne vil arbejde: Med forskelligartede teams i et internationalt miljø.

Min beslutning om at tage springet og flytte til USA for arbejde var også påvirket af erfaringerne fra mine internationale praktikpladser. For mig er designprocessen og produktudvikling ideelt uadskillelige, og den vigtigste del af mit job er at arbejde med specialister, teknikere og producenter, der bringer produkter til live. Det var et princip, jeg vedtog med mig selv, mens jeg gik på Designskolen Kolding: I min eksamenskollektion samarbejdede jeg med ECCO om fodtøj, med Bestseller om denim og overtøj, med OX Design om mine læderting og med en strikkefabrik i Peskov, Rusland, med mine strikvarer.

På Designskolen Kolding og i mit professionelle arbejde har jeg lært, hvor vigtigt det er at definere de værdier, der styrer éns arbejde. Mine værdier er design med lang levetid – visuelt såvel som fysisk – som er fremstillet ansvarligt, og som også tager højde for, hvad der skal ske med produkterne, efter de er udtjent. Jeg mener også, at kollaborative, forskelligartede og inklusive teams er nøglen til et godt designarbejde.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer