Student manual

Adfærdspolitik / Code of Conduct

Designskolen Kolding er en inkluderende og rummelig institution, der er åben for alle uanset køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse. På institutionen er der endvidere ytringsfrihed for studerende, såvel som ansatte, under henvisning til straffelovens rammer.

Studieordningen (jf. bilag 2) fremhæver, at studerende forventes at opføre sig 'hensynsfuldt og ordentligt' overfor andre studerende og ansatte. Det betyder blandt andet, at Designskolen Kolding ønsker åben, nysgerrig og respektfuld dialog med plads til forskellige holdninger og meninger blandt studerende og ansatte, da det fremmer kritisk tænkning og kreativitet og skaber et berigende læringsmiljø, der forbereder studerende til det mangfoldige samfund, de vil møde efter endt uddannelse.

Med en nysgerrig, hensynsfuld og respektfuld dialog menes, at man:

• deltager i diskussioner med åbenhed, nysgerrighed og en vilje til at overveje forskellige synspunkter
  • at man udviser omsorg og empati i diskussionen – også når synspunkterne divergerer
  • undgår nedsættende sprogbrug og andre former for kommunikation, der har til formål at nedgøre modparten
  • lytter aktivt til andre, og sørger for, at alle har mulighed for at udtrykke deres tanker.

Det er underviserens ansvar at planlægge og gennemføre undervisningen, herunder også værne om læringsmiljøet i undervisningsaktiviteterne bredt (på studiepladser, i værkstedet, undervisningslokalet, på ekskursionsturen mv.).

Det er derfor til enhver tid underviserens ret og pligt at facilitere, at dialoger i undervisningsrummet mellem underviser og studerende - men også mellem studerende - foregår respektfuldt. Derudover har underviseren også mulighed for at afslutte en dialog, såfremt den anses for irrelevant for undervisningen, eller hvis underviseren vurderer at den overskrider grænsen for, hvad der kan anses for at være åben og respektfuld dialog. Studerende har pligt til at følge de anvisninger underviserne giver dem. (jf. studieordningens bilag 2)

På Designskolen Kolding accepterer vi ikke krænkende adfærd som mobning eller seksuel chikane. Alle har derfor ret og pligt til at videregive information, hvis der opstår situationer, hvor studerende eller medarbejdere udviser krænkende adfærd. Samtidig har vi hver især et ansvar for at medvirke til at forebygge eller løse situationer, der er eller kan føre til mobning og seksuel chikane.

Skolen gennemfører som minimum hvert andet år en undersøgelse af det psykiske og fysiske studiemiljø i form af en studieundersøgelse/læringsbarometerundersøgelse. I studieundersøgelsen kan alle studerende anonymt tilkendegive, hvis de føler sig udsat for krænkende adfærd.

Adfærdspolitik