Find fem forbrugertyper

Designstuderende definerer fremtidens klima-bevidste forbrugere under modeugen

- Inden for dette årti vil vi være vidne til et interessant kapløb mellem politiske krav, bæredygtige modevirksomheder og krævende forbrugere. Ud fra et forretningsperspektiv er der mange muligheder for at tackle denne udfordring og tage føringen.

Det er nogle af konklusionerne på den rapporten 'Fremtidens bæredygtige forbruger arketyper', som 76 studerende på Designskolen Kolding og Københavns Erhvervsakademi netop har bidraget med undersøgelser til, og hvor resultaterne præsenteres på en udstilling i Bella Centret Copenhagen i forbindelse med modeugen fra 2.-4. februar.

- Folk vil blive mere bæredygtige modeforbrugere. Det er uundgåeligt. Ikke kun ifølge vores tidlige indledende indsigter, men også som et resultat af de mange verdensomspændende politiske beslutninger, der bliver truffet for, at modeindustrien skal blive mere bæredygtig. Forbrugerne vil også efterspørge bæredygtige valg til deres modekøb, uanset om det er nye eller brugte produkter, konkluderer rapporten skrevet af Docent Petra Ahde-Deal, fra Københavns Erhvervs Akademi og Designer/Studieadjunkt, Mette Julie Bundgaard-Nielsen fra Designskolen Kolding.

Fremtidens kunder - fem arketyper
Med udgangspunkt i et presserende behov for grøn omstilling i modebranchen har studerende fra Designskolen Kolding og Københavns Erhvervs Akademi indsamlet viden gennem interviews af danske modevirksomheder samt garderobestudier hos forbrugere. Undersøgelsen har resulteret i inspirerende eksperimentel viden om mulige fremtidige samt bæredygtige forbrugere i form af 5 forbruger-skeletter og visualiserede arketyper.

Formålet med projektet er at afdække fremtidens bæredygtige forbruger, deres adfærd og præferencer i relation til bæredygtige forretningsmodeller samt at sikre en målrettet produktudvikling og dermed fremme bæredygtig og ansvarlig design og produktion. (FN verdensmål nr. 12).

Projektet er et samarbejde mellem Lifestyle & Design Cluster og viden institutionerne Københavns Erhvervs Akademi og Designskolen Kolding. I forbindelse med udstillingen får virksomheder mulighed for en guidet tour af medvirkende studerende.

Hele rapporten kan læses på Lifestyle & Design Clusters hjemmeside fra 2. februar.

Tak til virksomhederne:

Aiayu