Studerende vinder innovativ konkurrence

Silke Foged og Linda Egtved fra Designskolen Kolding vandt med deres innovative kreationer af fiskeriaffald Circular Oceans’ Innovation Competition 2018.

Med affald fra den færøske fiskeindustri har de to designstuderende skabt fire produkter i en lille, bæredygtig accessory-kollektion. Ud af genbrugt fiskenet, skind fra laks og naturligt rågummi har de designet sandaler, sneakers, en mulepose og en pung. Kollektionen vakte begejstring blandt arrangørerne af det bæredygtige projekt Circular Ocean, som kårede de to designstuderende til vindere af deres innovationskonkurrence i kategorien under 25 år.

Et affaldsprojekt
Hvert år ender cirka 8 millioner tons plastic i havet. Det forsøger det treårige projekt Circular Ocean at rydde op i. Projektet, som er ledet af Center for sustainable Design i England, vil finde nye måder at udnytte affald i havet på. Med Innovation Competition søger de nye inputs, og inviterer designere og studerende til at tilføje ny værdi til gamle fiskenet. Det passede så godt til et projekt som Silke Foged og Linda Egtved var i gang med, at de meldte sig til.

”Det der tiltalte os ved konkurrencen var, at den havde en masse krav, man skulle leve op til. Vores projekt var helt ideelt til konkurrencen, og det var sjovt at se hvor mange af dens bæredygtighedskrav vi levede op til. For eksempel det at vi arbejder med bæredygtighed, lokal produktion og naturmaterialer, som både er genbrugelige og nedbrydelige i naturen,” siger Silke Foged, som sammen med Linda Egtved er både overrasket og glad for at vinde konkurrencen.

Færøsk samarbejde
Projektet er lavet på Designskolen Kolding i samarbejde med en færøsk virksomhed, kendt for deres strikdesigns.

”Vores projekt er et samarbejde mellem Gudrun og Gudrun og Design Cluster. Det har fokus på bæredygtighed og færøsk kultur. Formålet med projektet er at hæve Gudrun og Gudruns mærke, som går meget op i deres rødder, og fremme de bæredygtige ting de gør i forvejen,” fortæller Silke Foged om projektet.

Fiskeri er Færøernes største eksportvare. Derfor var det naturligt for de to designstuderende at finde inspiration i den store industri.

”At bruge alt det affald der allerede er, er en god måde at tage fat i bæredygtighed på. Så vi skaffede nogle gamle fiskenet, som alligevel skulle smides ud, og fiskeskind, som også er spild fra fiskeindustrien,” forklarer Silke Foged.

Miljøvenlig upcycling
Når de to unge designere upcycler affald til sko og tasker, udnytter de spildprodukterne til fulde, og undgår på den måde at tilføje særlig meget andet i deres produktion.

”Især fiskenettene har vi brugt meget direkte. Muleposen har vi udelukkende lavet af fiskenet. I stedet for at sy, og på den måde bruge ekstra materiale, har vi smeltet dem sammen,” siger Silke Foged.

Derudover er lakseskind blevet til såler og fiskenet til udsmykning. Alt sammen uden brug af lim, farve og andre kemikalier.

Royal opmærksomhed
Faktisk ved Silke Foged og Linda Egtved endnu ikke, om der følger andet end æren med deres sejr i Innovation Competition. Men de har allerede fået en del opmærksomhed for deres bæredygtige kollektion. Til Copenhagen Fashion Week viste de deres sko og tasker frem for kronprinsesse Mary, som var meget interesseret i deres designs.

”Det var mega fedt. Hun var rigtig sød og helt nede på jorden. Hun var meget interesseret, og havde sat sig rigtig godt ind i vores projekt. Hun snakkede med os i 5-7 minutter tror jeg. Det lyder meget kort, men det var ret lang tid,” griner Silke Foged.