LDC Uniformsprojekt

Projekttype
Udviklingsprojekt, Lab for bæredygtighed og design
Projektperiode
Projektledelse
Mette Julie Bundgaard-Nielsen
Samarbejdspartnere
Københavns Kommune, Kansas , Work Wear A/S, COOR, Wolkat, Revaluate, Københavns Erhvervs Akademi (KEA), Lifestyle and Design Cluster, Designskolen Kolding
Deltagere fra Designskolen Kolding
Mette Julie Bundgaard-Nielsen
Vidensgrundlag
Designfagligt udviklingsarbejde

LDC Uniformsprojekt

Et case-baseret samarbejde mellem den offentlige og private sektor som indkøber uniformer og arbejdstøj, tekstilsektoren som producerer og leverer arbejdsbeklædning, viden institutioner og forskere.

Uniformer og arbejdstøj efterspørges både af den offentlige og private sektor. Den offentlige sektor udbyder produktionskontrakter til private leverandører af arbejdsbeklædning, der derved skal opfylde de krav, der er til stede fra udbyder (fx Københavns Kommune).
Til hvert uniforms- og arbejdstøjsegment er der funktionskrav eller sikkerhedskrav, der er særligt vigtige for lige præcis den type brug og arbejdsfunktion, der er påtænkt. Det kan f.eks. være særligt vigtigt, at uniformen er nemt aflæselig for lægmand, så netop arbejdsfunktionen kan blive udført efter hensigt (fx Dansk Politi eller DSB). Det gælder også for arbejdstøj i den private sektor.

Offentlige kontrakter bliver udbudt periodisk, hvor imod det sker løbende i den private sektor (f.eks. DSV). Der er i mange tilfælde restriktive regler for håndtering af tekstilaffald, her i særlig grad opslidte og kasserede uniformer og arbejdstøj hvor logo er påført, da disse potentielt ville kunne misbruges (Dansk Politi og DSB).
Dette beskriver nogle af de udfordringer der er gældende for funktionsbeklædning.
Problemstillinger som er relevante at klarlægge og finde bedre løsninger på, så uniformer og arbejdstøj kan blive en del af den grønne omstilling mod cirkulær økonomi.

Med fokus på kvalitet og funktionalitet er vi et konsortie med repræsentanter fra den offentlige og private sektor, tekstilbranchen, samt viden institutioner. Det praksisdrevet konsortium har fokus på at fremme grøn omstilling i tekstilsektoren til en mere cirkulær tekstiløkonomi.
Fælles erfaringer fra tidligere udviklingsprojekter danner baggrunden for, at vi er gået sammen om at designe et sæt arbejdstøj, som vi vurderer, kan bruges i flere forskellige arbejdsfunktioner, og ikke desto mindre, vil kunne tiltrække kunder fra det private segment.

Formålet med testen er at sammenligne kvalitet og funktionalitet. Dels for at undersøge hvordan tekstiler med indhold af mekanisk genanvendte tekstilfibre klarer sig sammenlignet med konventionelle fibre/metervarer.

Hvis resultaterne er positive - særligt for arbejdstøj -  er målet at dele resultaterne bredt og bidrage til, at der fremadrettet skabes en øget efterspørgsel på denne type arbejdstøj, både i offentlige og private indkøb. Baseret på testens resultatet er formålet ydermere at udvikle cirkulære og kollektions-strategiske anbefalinger og guidelines med særligt fokus på lang levetid i.f.t. kvalitet og funktionskrav til uniforms- og arbejdstøjsindustrien. Resultaterne kan være med til at belyse det potentiale for grøn omstilling, der findes i tekstilsektoren for funktionsbeklædning og søge at løfte samme sektor.

Metoder:
Kvalitative antropologiske og sociologiske metoder som interviews, observationer og logbog, reflektionsmetoder til funktionsafdækning.